Riisager afbrød gymnasiebesøg: Elever beskyldes for møntkast og for at have råbt ”luder”

EXIT: Undervisningsminister Merete Riisager og sognepræst Kathrine Lilleør afbrød torsdag et besøg på Ørestad Gymnasium før tid. Situationen var ude af kontrol, siger Kathrine Lilleør.

Der er foretaget præciseringer i denne artikel. Se faktaboks

Et besøg på Ørestad Gymnasium endte torsdag i en farce for undervisningsminister Merete Riisager (LA). 

Hun var sammen med sognepræst Kathrine Lilleør taget til gymnasiet på Amager for at tale om demokratisk dannelse.

Der var sat halvanden time af i kalenderen, men allerede efter cirka 30 minutter var parret på vej væk fra det, Kathrine Lilleør beskriver som ”en situation ude af kontrol”.

Ifølge flere vidner lykkedes det nemlig en stor gruppe elever at sabotere besøget og gøre gæsterne utrygge.

”Det var rystende at opleve, hvordan det gik mere og mere ud af kontrol. Der røg mønter ned i hovedet på os, og der blev puffet til os. Det var bare ikke godt,” siger Kathrine Lilleør.

Altinget har talt med undervisningsministerens særlige rådgiver, Søren Poul Nielsen, som bekræfter udlægningen.

Både han og Kathrine Lilleør fortæller, at der ud over møntkast også blev råbt ”luder” efter ministeren.

”Det var voldsomt. Jeg har ikke oplevet sådan en stemning før,” siger Søren Poul Nielsen og uddyber:

”Det var ikke en tryg situation. Det skulle håndteres, men blev det ikke, og derfor måtte vi afbryde besøget. Det var intimiderende. Protester er helt på sin plads og en vigtig del af demokratiet. Det er truende adfærd og skældsord ikke. Der blev råbt luder efter en minister. Det er altså alvorligt.”

Aggressiv stemning
Ministerens visit på Ørestad Gymnasium var en del af en tematur om demokratisk dannelse, hvor vejen også gik forbi Christianshavns Gymnasium og Frederiksberg Gymnasium.

Omkring middagstid ankom Merete Riisager og Kathrine Lilleør til Ørestad Gymnasium, hvor de først spiste frokost med rektor Jonas Lindelof.  

Imens samlede der sig ifølge flere kilder en stor gruppe på over 100 elever uden for lokalet, hvor ministeren, sognepræsten og rektoren befandt sig.

Da de efterfølgende forlod lokalet for at bevæge sig ovenpå mod et undervisningslokale, gav flere af eleverne udtryk for utilfredshed med fraværsregler og besparelser.

Allerede på dette tidspunkt var stemningen ifølge Kathrine Lilleør og Søren Poul Nielsen ”aggressiv” og ”vild”.

Da ministeren og hendes følge ankom til lokalet, stillede gruppen af elever sig udenfor, hvor de råbte og bankede på ruderne.

Efter rektor Jonas Lindelof forgæves forsøgte at dæmpe gemytterne, besluttede Merete Riisager sig for at forlade gymnasiet.

Lilleør revser rektor
Da delegationen bevægede sig ned mod gymnasiets udgang, eskalerede situationen imidlertid.

Kathrine Lilleør oplevede her mønter komme flyvende efter følget.

”Ministeren baner sig vej ud, mens rektoren intet siger. På vej ud får ministeren faktisk trængt sig igennem til eleverne, der lytter til hende i et lille stykke tid,” siger Kathrine Lilleør og retter en skarp kritik af gymnasiets ledelse.

”Hverken lærere eller rektor gjorde noget som helst. Intet.”

”Det her er ikke elevernes skyld. Det er rektors og ledelsens skyld. Jeg holder eleverne fuldstændig skadesfri. Det er elendig ledelse på det gymnasium. Hvis der havde været en voksen til stede, som havde ret og myndighed til at sige noget, så var eleverne holdt op,” lyder det fra Kathrine Lilleør.

Rektor: Lige så overrasket
Jonas Lindelof afviser, at han skulle have set passivt til under forløbet.

”Jeg er ked af, at Kathrine Lilleør siger, som hun gør, for selvfølgelig forsøgte jeg og ledelsen at gribe ind. Elevernes reaktion kom lige så meget bag på mig som på ministeren,” siger han.

”Jeg forsøgte at få de unge til at gå tilbage til deres klasse. Det er vældig vanskeligt i den situation at få råbt så mange mennesker op, når de står og råber. Jeg havde selv i min vildeste fantasi ikke forestillet mig, at vores elever kunne finde på at opføre sig på den måde. Vi havde drøftet alle mulige scenarier på forhånd, og det her var ikke et af dem,” lyder det videre.

Jonas Lindelof mener, at gymnasiet normalvis har et godt og velfungerende elevdemokrati ”med et stærkt elevråd og mange aktive elevudvalg”.

”Vi arbejder intensivt med at involvere eleverne i skolens udvikling. Allerede i eftermiddags (torsdag, red,) gik vores elevråd i gang med at tale med deres medstuderende, da elevrådet var rundt i klasserne for at forklare, hvorfor det ikke var en fornuftig demokratisk dialog, og for at drøfte nødvendigheden af at argumentere sagligt. Jeg er meget glad for, at elevrådet vælger at spille en så aktiv rolle.”

Har sagt undskyld
Fredag vil rektoren samle gymnasiets 1. og 2.g’ere til en snak om demokratisk dannelse og almindelig god opførsel.

Kathrine Lilleør og Merete Riisager har allerede fået en undskyldning, forklarer han.

”Jeg har skrevet og undskyldt på skolens vegne. Jeg har beklaget, at eleverne valgte at agere på denne facon. Det er ikke i orden, og vi er dybt skuffede over det. Vi er lige præcis klar over, at det, vi skulle have diskuteret med ministeren, har vi nu rigtig god lejlighed til at tale med eleverne om.”

Jonas Lindelof oplevede ikke selv de omtalte møntkast eller luder-tilråb, men lægger ikke skjul på, at elevernes opførelse var langt over stregen.

”Ministeren kom jo ikke til orde. Det var næsten ikke til at få ørenlyd. Enhver dialog starter med, at man lytter til hinanden. Men det kan man jo ikke, hvis man ikke hører, hvad hinanden siger. Eleverne må gerne demonstrere, men der er forskel på at demonstrere sin utilfredshed og så være ikke-demokratisk indstillet.”

Forrige artikel Ugens uddannelse: Overvågning, FGU og kinesisk på gymnasiet Ugens uddannelse: Overvågning, FGU og kinesisk på gymnasiet Næste artikel Det sker i denne uge: FGU og VUC i centrum på Christiansborg Det sker i denne uge: FGU og VUC i centrum på Christiansborg
Tredje år i træk: Flere unge vælger en erhvervsuddannelse

Tredje år i træk: Flere unge vælger en erhvervsuddannelse

EUD: Antallet af grundskoleelever, der har søgt en erhvervsuddannelse som førsteprioritet, er steget for tredje år i træk. Undervisningsministeren roser udviklingen, mens forsker sår tvivl om, hvorvidt det er realistisk at nå 2020-målsætningen.