Se Rejseholdets anbefalinger her

360: Rejseholdet afrapporterede i dag til regeringens Vækstforum. Se rejseholdets ti konkrete anbefalinger her.
Foto: Pressefoto
Marie Dissing SandahlKristian Aaskov Nielsen
Efter fire måneders rundrejse til de danske folkeskoler er Lars Løkke Rasmussens rejsehold klar med sine anbefalinger. Der er fokus på syv temaer og ti konkrete anbefalinger til at skabe en folkeskole, som kan måle sig med de bedste i verden.

1. Lærernes kompetencer skal styrkes
Rejseholdet anbefaler, at der træffes beslutning om at skabe en forskningsbaseret læreruddannelse, at den nuværende læreruddannelse skal styrkes med skærpede optagelseskrav og højnelse af niveauet i didaktik og pædagogik samt at der skal ske mere strategisk efteruddannelse og kompetenceudvikling på skolerne.

Læs mere her

2. Hæv kompetencen hos skolelederen
Rejseholdet anbefaler, at skolechefers og skoleledelsernes kompetencer forbedres, så der kommer fokus på ambitiøse mål og skolens resultater. Alle skolechefer, skoleledere og eventuelt andre i skoleledelsen skal have en særlig lederuddannelse, og potentielle skoleledere skal spottes og uddannes.

Læs mere her

3.
Styrket forskning i skoleudvikling
Rejseholdet anbefaler, at der etableres et sektorforskningsinstitut for skoleudvikling, og at der afsættes penge til forskning i læring og undervisning.

Læs mere her

4. Tydligere mål for, hvad elever skal lære
Rejseholdet anbefaler
, at folkeskolens mål og indhold moderniseres og prioriteres, at læsningen styrkes gen nem hele skoleforløbet, og at der sættes slut- og trinmål for elevens alsidige udvikling.

Læs mere her

5. Stærkere fokus på skolens resultater
Rejseholdet anbefaler, at alle skoler udarbejder en årlig resultatrapport, at staten sikrer let adgang til resultatdata, at skolechefer i højere grad bistår den enkelte skoles udvikling og resultatfokus, at der skabes offentlige fora, hvor skolerne viser deres resultater frem og deler viden, at der skabes uafhængig rådgivning til kommuner om kvalitetsudvikling i skolerne, samt at skolernes resultater og resultatforbedringer får en større vægt i aflønning og karrieremuligheder for skoleledere og skolechefer.

Læs mere her

6. Langt færre elever skal i specielle tilbud
Rejseholdet anbefaler, at lovgivningen om specialundervisning ændres, så kun ganske få elever udskilles til specialklasser og specialskoler, og at pædagogisk psykologisk rådgivning primært skal bistå lærerne på skolen. Skolerne skal have tilført specialpædagogiske kompetencer, og de resterende specialskoler skal fremover tillige fungere som eksterne kompetencecentre for den specialpædagogiske bistand på skolerne.

Læs mere her

7. Elever i vanskeligheder skal have effektiv støtte
Rejseholdet anbefaler, at skolernes kompetencer og ressourcer i forhold til udsatte elever styrkes, at der sker en større integration af skole og fritid i områder med mange udsatte børn samt at skole- hjem-samarbejdet opprioriteres.

Læs mere her

8. Skoler og kommuner skal have større frihed til at drive skoler
Rejseholdet anbefaler, at barrierer for at danne hold afskaffes, at de nuværende krav om minimumstimetal lempes, at der skabes adgang til at ansætte medarbejdere med forskellige faglige kompetencer i skolen, at skolens åbningstid frit skal kunne udvides, samt at arbejdstidsaftalen gøres mere fleksibel.

Læs mere her

9. Flere valg og mere it
Rejseholdet anbefaler, at der etableres en ny model for udskolingen med valg mellem forskellige linjer, at der konsekvent anvendes it i hele skoleforløbet, samt at folkeskolens afgangsprøver moderniseres og får betydning for adgangen til ungdomsuddannelser.

Læs mere her

10. Styrket faglighed gennem større skoler
Rejseholdet anbefaler, at skolerne fremover skal have en størrelse, så lærer- og ledelseskompetencer kan forenes med en effektiv ressourceudnyttelse.

Læs mere her

Kilde: skolernesrejsehold.dk

0:000:00