Debat

SF: Træk på erfaringerne fra produktionsskolerne

DEBAT: Et nyt forberedende tilbud må hverken blive en mastodont eller en grå masse. Vi skal udnytte de stærke uddannelser, vi allerede har i dag, skriver SF's undervisningsordfører. 

De unge bør have én fast kontaktperson, som kan lede dem, når livet er uoverskueligt, mener Jacob Mark (SF).
De unge bør have én fast kontaktperson, som kan lede dem, når livet er uoverskueligt, mener Jacob Mark (SF).Foto: Emil Hougaard / Scanpix
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob Mark (SF)
Undervisningsordfører

Alle kan noget. Vi må ikke give op på nogen.

Sådan skal vi tænke, når vi skal lande en ny bred politisk aftale for alle de unge, der ikke får en uddannelse i dag. Derfor er Ekspertgruppens målsætning om at ændre 95 procent-målsætningen til en 100-procent målsætning både fornuftig og solidarisk.

Alle kan noget. Alle skal med.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Kræver forskellige løsninger 
Den gruppe unge, vi snakker om, er ikke én størrelse, som man kan sætte en politisk formel på.

Det er udviklingshæmmede unge, skoletrætte unge, unge med krudt i røven, unge med psykiske problemer, unge der bare skal have et skub - og unge, der rent faktisk er afklarede om deres fremtid, men som har været lang tid undervejs.

Hvis vi laver et nyt tilbud, så skal vi have fundet en snitflade, så et 27-årigt ungt og afklaret menneske ikke ender sammen med et 17-årigt og uafklaret menneske.

Jacob Mark (SF)
Undervisningsordfører

Når de unge er så forskellige, skal man heller ikke bilde sig selv ind, at man bare kan lave ét tilbud, og så er alle problemer løst. Forskellige problemer kræver forskellige løsninger. Også for de unge.

Én fast kontaktperson
Men vi mister mange undervejs, fordi vores uddannelsessystem er for uoverskueligt. De mange tilbud, der eksisterer til de mange forskellige unge, er som en jungle for nogle af de unge. Det er egentlig skørt, at det mest uigennemsigtige uddannelsessystem er for de unge, der har allermest brug for gennemsigtighed.

Derfor er det en god idé at lave ét afklarende forløb for de unge, inden de kommer på en forberedende uddannelse. Det er en endnu bedre idé, at man hjælper dem på vej og giver dem én fast kontaktperson, som kan lede dem, når livet er uoverskueligt. Og det er også fornuftigt at forsøge at lave ét forberedende tilbud.

Men vi skal tænke os om.

Bland ikke afklarede med de uafklarede
En fremtidig reform af de forberedende tilbud skal sikre mere tid til vejledning, en fast kontaktperson til alle unge, hjælp til at blive rask, hvis man bliver ramt af psykisk sygdom, mere gennemsigtighed i systemet og mere tid med underviseren. Og så skal vi finde en fornuftig snitflade, så et forberedende tilbud rent faktisk møder de unge dér, hvor de er.

Vi har et rigtig stærkt VUC-tilbud, der løfter tusindvis af unge. Både dem, der har det rigtig svært, men også dem, der er afklarede om, hvad de vil. Både dem, der er helt unge, men også dem, der er ældre.

Hvis vi laver ét nyt forberedende tilbud, må vi ikke miste de mange kompetencer, der findes ude på uddannelserne. Og endnu vigtigere: Hvis vi laver et nyt tilbud, så skal vi have fundet en snitflade, så et 27-årigt ungt og afklaret menneske ikke ender sammen med 17-årigt og uafklaret menneske.

De unge er forskellige, og det skal et forberedende tilbud kunne tage højde for.

Pas på produktionsskolerne
Vi har et rigtig stærkt produktionsskoletilbud, der giver tusindvis af unge nogle muligheder og kompetencer, som de slet ikke vidste, de havde. De forbereder de unge på et arbejdsliv og lærer dem at stå til ansvar for nogen, der forventer noget af dem.

Produktionsskolerne er nogle helt specielle tilbud, og når vi laver ét nyt forberedende tilbud, så må det ikke være på bekostning af de erfaringer og særlige kompetencer, som eksisterer ude på produktionsskolerne.

Et nyt forberedende tilbud må ikke blive en mastodont eller en grå masse. Vi skal udnytte de stærke uddannelser, vi allerede har i dag. Også dem jeg ikke har nævnt. Et nyt tilbud kan blive godt, hvis vi vil.

Hvis...
Hvis vi prioriterer midler til uddannelsesområdet i stedet for at spare på det… hvis vi sikrer mere tid til vejledning… hvis vi laver et nyt finansieringssystem, som betyder, at man ikke kan spekulere i uddannelsessystemet… og hvis vi anerkender, at de unge er meget forskellige…

Ja, så tror jeg, at vi kan få lavet et stærkt tilbud, der kan løfte flere unge end i dag.

Dokumentation

Fakta om ekspertudvalget
Ekspertudvalget om bedre veje til en ungdomsuddannelse blev nedsat sidste år af tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

Formålet var at kulegrave hele uddannelsesområdet for de tusinder af unge, der ikke går direkte fra folkeskole til gymnasiet eller en erhvervsuddannelse. Et område, som har været præget af hele 25 reformer siden år 2000. 

Udvalget har blandt andet set på, hvordan kvaliteten af tilbuddene i overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse kan blive højere. Eksperterne har også kigget på, hvordan vi sikrer bedre ansvarsfordeling og incitamentsstrukturer omkring de unges uddannelsesforløb, hvor der i dag eksempelvis ikke er garanti for samarbejde om den enkelte elev mellem kommune og uddannelsesinstitutioner.

Læs alle ekspertudvalgets 47 anbefalinger her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

0:000:00