Skoleledere i klasseværelset giver bonus

EFFEKT: Folkeskolereformen bliver bedre implementeret på skoler, hvor skolens ledere kommer ud i klasseværelserne og engagerer sig i den pædagogiske udvikling, viser ny undersøgelse fra SFI.

Erik Bjørn Møller

Helt overordnet ser det ud til, at ledelsesforhold tæt på skolens undervisning og lærerne er mest effektive, når reformen skal implementeres. 

Søren Winther
Professor, leder af SFI-undersøgelsen

Skolelederne spiller en vigtig rolle for at få realiseret ambitionerne i folkeskolereformen, men effekten af forskellige former for ledelse er meget forskellig, viser en ny undersøgelse fra SFI.

Samtidig er der intet, der tyder på, at lederuddannelser spiller den store rolle for skoleledernes betydning for implementering af skolereformen.

Gør skoleledelse en forskel?, er titlen på den nye SFI-rapport, som ser på betydningen af skoleledelse for implementering af skolereformen i skolens undervisning og for elevernes læring og trivsel.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00