Debat

Skoleledere og ngo: Mentorordninger i folkeskolen skal fastholde og dygtiggøre nye lærere

Alt for mange nye lærere oplever praksischok og stopper inden for det første år i folkeskolen; det kan mentorordninger ændre på. De koster noget, men det er meget dyrere ikke at have nok dygtige lærere, skriver fire skoleledere og Teach First Danmark.

Hvad er vigtigere end at fastholde og dygtiggøre nye lærere i folkeskolen, hvis vi skal sikre alle børn en god skolegang? spørger fire skoleledere sammen med Teach First Danmark.
Hvad er vigtigere end at fastholde og dygtiggøre nye lærere i folkeskolen, hvis vi skal sikre alle børn en god skolegang? spørger fire skoleledere sammen med Teach First Danmark. Foto: /ritzau/Peter Mydske
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Alt for mange nye lærere oplever praksischok og stopper inden for det første år i folkeskolen. Det kan mentorordninger ændre på. De koster noget, men det er meget dyrere ikke at have nok dygtige lærere.

Atleter, trænere og virksomhedsledere har længe gjort det: Fået hjælp af coaches og professionelle mentorer til at løfte et stort ansvar, overvinde modstand og få andre til at lykkes.

Afsendere

Thomas Alexander Hoelgaard, direktør, Teach First Danmark

Kim Stenholm Paulsen, skoleleder, Lundehusskolen

Marco Anders Damgaard, skoleleder, Tingbjerg Skole

Annette Samsøe Jensen, skoleleder, Husum Skole

Birgitte Pilgaard, skoleleder, Herstedøster Skole.

For en lærer i folkeskolen er dette opgaven hver dag. Men for helt nye lærere er det overvældende og svært, fordi ingen teori helt kan forberede dem på det.

Det gælder især for nye lærere på skoler med en stor andel af elever, som har brug for ekstra hjælp, og hvor lærerjobbet er sværest.

I dag er det kun 60 procent af færdiguddannede lærere, der underviser i folkeskolen. Derfor er det også ekstra bekymrende, at op til 25 procent af nyuddannede lærere stopper på deres skoler inden for det første år, og en stor del allerede inden for de første måneder.

Men det er samtidig forståeligt, fordi lærerjobbet er svært. Det kræver overblik i en ofte konfliktfyldt, travl og uforudsigelig hverdag. Du skal træffe mange svære valg, navigere i ukendte situationer, gøre det bedste for hele klassen og samtidig have blik for den enkelte elev. Det har man brug for hjælp til.

En dygtig mentor er guld værd

Som ny lærer glæder man sig til at komme ud og være den lærer, man har drømt om at blive, og derfor kan det føles som et personligt nederlag, hvis man ikke slår til. Her er en lærerfaglig mentor guld værd.

Temadebat

I reformudspillet Danmark kan mere I foreslår regeringen at bruge 2,5 milliarder kroner ekstra årligt på "investeringer i kvalitet i uddannelse".

Med udspillet lægger S-regeringen op til at gå sammen med erhvervslivet, uddannelsesaktørerne og de partier, der ifølge regeringen selv "tager ansvar for finansieringen", for at finde ud af, hvordan investeringerne bedst kan anvendes.

Altinget Uddannelse stiller i forlængelse af regeringens invitation det åbne spørgsmål: Hvordan bruger man bedst 2,5 milliarder kroner ekstra om året på uddannelsesområdet?

Mentoren kan se, hvad den nye lærer skal arbejde med samt styrke det, læreren allerede gør godt. Han kan støtte den nye lærer i svære situationer og give læreren konkrete redskaber i praksisnære situationer, hvor man lærer mest. Det hjælper læreren til at få overblik, selvtillid og forståelse for teorien i praksis.

Mentoren skal være en uddannet lærer, som har stor erfaring fra folkeskolen og er efteruddannet til at observere og give andre lærere feedback i undervisningssituationer. Det kræver en tæt og personlig sparring, og man bør derfor ikke være mentor for flere, end man kan have en personlig relation til.

Professionelle mentorer fra Teach First Danmark støtter allerede i dag flere af vores nye lærere, og vi mener, at alle nye lærere burde have en sådan mentor. Det vil være en god investering. For hvad er vigtigere end at fastholde og dygtiggøre nye lærere i folkeskolen, hvis vi skal sikre alle børn en god skolegang?

Det vil samtidig være en attraktiv efteruddannelse for mange erfarne lærere i folkeskolen og potentielt også for flere af de 17.000 læreruddannede, som ikke længere arbejder i folkeskolen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion