Kommentar af 
Andreas Rasch-Christensen

Der skal være bedre sammenhæng mellem læreplaner for dagtilbud og skole

Læreplanerne på skoleområdet skal ændres. Her kan man vinde meget ved at kigge mod dagtilbuddene, hvor særligt pædagogikken spiller en rolle. Måske skolerne skulle lade sig inspirere af det, skriver Andreas Rasch-Christensen.

Skolerne står over for ændringer i læreplaner. Her kan det måske give mening at se nærmere på, hvordan dagtilbuddene gør, skriver Andreas Rasch-Christensen. 
Skolerne står over for ændringer i læreplaner. Her kan det måske give mening at se nærmere på, hvordan dagtilbuddene gør, skriver Andreas Rasch-Christensen. Foto: VIA University College
Andreas Rasch-Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har med rette annonceret ændringer af skolens læreplaner. Startskuddet lød ved det årlige traditionsrige Sorø-møde, hvor skolefolk var samlet. Læreplaner på 0-6 års området blev ikke berørt.

Skolen kan måske lære noget af dagtilbudsområdet. Vel vidende at de to områder er forskellige.

Andreas Rasch-Christensen
Forsknings- og udviklingschef, VIA University College

Det burde de måske. Ikke fordi der forekommer at være et stort behov for revidering af dem, men fordi skolen måske kan lære noget af dagtilbudsområdet. Vel vidende at de to områder er forskellige.

Vuggestuer og børnehaver har haft læreplaner siden 2004, og de er altid blevet imødeset med en vis skepsis fra pædagogiske medarbejdere og forskere.

De er jo udtryk for de forventninger, der fra politisk hold stilles til dagtilbuddene, og bekymringer i den henseende kan gå på for snæver styring af dagtilbuddenes praksis, en overvægt af læring på bekostning af leg og for mange unødvendige dokumentationskrav.

Pisa-chokket

Den seneste læreplan fra 2018 er ikke blevet mødt ukritisk, men på en række områder har man forsøgt at imødekomme dele af den kritik, der har været af læreplaner, både herhjemme og internationalt. Særlig på skoleområdet.

Mange lande, herunder Danmark, ramtes af et såkaldt Pisa-chok i begyndelsen af 00'erne. Her blev mange politiske beslutningstagere i europæiske lande rystede over, hvor dårligt de klarede sig i disse internationale test.

I Danmark fik det blandt andet den konsekvens, at skolens lidt bredere dannelsesmæssige formål blev trængt i baggrunden.

Andreas Rasch-Christensen
Forsknings- og udviklingschef, VIA University College

Vel vidende at Pisa jo kun tester bestemte sider af elevernes læreprocesser inden for bestemte fagområder, fik testene en omfattende indflydelse på landenes læreplaner for grundskolen.

For det danske dagtilbudsområde var afsættet for læreplansarbejdet op til 2018 et andet. Først og fremmeste skulle opbakningen til ændringer være bredt forankret.

Dernæst skulle læreplanen stå på et pædagogisk grundlag. Et formål for dagtilbuddenes pædagogiske praksis bestående af centrale pædagogiske begreber, normer og værdier.

De to afsæt gik fint hånd-i-hånd, fordi dagtilbudsområdets centrale aktører – KL, Bupl, ministeriet med flere – netop kunne samles om det pædagogiske grundlag.

De kompetencemålsbaserede læreplaner på skoleområdet, der prægede mange lande efter Pisa-chokket, har et stærkt fokus på mål for elevers læring.

Dannelse blev trukket i baggrunden

I Danmark fik det blandt andet den konsekvens, at skolens lidt bredere dannelsesmæssige formål blev trængt i baggrunden. Læreplanen for de danske dagtilbud indeholder ikke mål for børnenes læring.

Læring bor ikke i det enkelte barn, men skabes af dagtilbuddenes miljøer. Det pædagogiske personale, de fysiske rammer inde og ude, børnefællesskaberne og meget mere.

Den bedste måde at ruste børn på er måske at lade dem være børn?

Andreas Rasch-Christensen
Forsknings- og udviklingschef, VIA University College

Følgelig giver læreplanen pædagogiske pejlemærker for, hvordan man kan arbejde med det pædagogiske grundlag og læreplanstemaerne gennem miljøerne.

Grundlaget baserer sig på et børnesyn, hvor leg, dannelse, læring og fællesskaber er omdrejningspunkter, og miljøerne skabes ikke kun af planlagte aktiviteter, men også spontan leg og rutiner.

Børnesynet står på centrale pædagogiske værdier om, at det at være barn har en værdi i sig selv. Det står også på pædagogisk forskning, der afspejler, at en af de væsentlige pædagogiske indsatser er at styrke børnenes relationer til hinanden og til de voksne ud fra børnenes perspektiver.

Lad børn være børn

Vi taler meget om, hvad børnene skal blive til, og hvordan dagtilbud, skoler og forældre skal ruste dem til fremtiden. Den bedste måde at ruste dem på er måske at lade dem være børn?

Læreplanen signalerer, at børn skal være medskabere af deres egen udvikling i rammer, som de professionelle er ansvarlige for. Det kan være i den spontant opståede leg, når børn eksperimenterer med at træffe beslutninger.

Læs også

Det kan være i det planlagte samarbejde med det professionelle kunstnerliv, når børn leger med instrumenter. Eller det kan være i rutinesituationer som frokosten, når der skal spises forskellige retter ved de forskellige højtider.

Børn skal være sammen med andre børn og voksne. De skal have nogle at lege med.

Der er i arbejdet med den kommende ramme for den pædagogiske læreplan et stort fokus på børn fra ressourcesvage hjem. De skal have hjælp og støtte, men de skal ikke hives ud af fællesskaberne.

Pædagogik uden retning

En indvending mod dagtilbuddenes læreplan er, at den består af så brede pædagogiske begreber og pejlemærker, at den egentlig ikke sætter mange retninger.

Grundlæggende udfordringer ved en læreplan er ambitionerne om, at den på den ene side skal sætte en form for retning og være et anvendeligt redskab for planlægning af undervisning i skolens fag eller dagtilbuddenes pædagogiske praksis.

Det kan ikke sættes på formel, hvornår det pædagogiske personale skal intervenere i leg eller blande sig uden om.

Andreas Rasch-Christensen
Forsknings- og udviklingschef, VIA University College

Samtidig skal læreplanen efterlade afgørende og betydningsfulde rum for pædagoger og læreres professionelle autonomi. Den pædagogiske praksis i dagtilbuddene er forbundet med en masse dilemmaer og behov for hyppige beslutninger fra det pædagogiske personale og lederne.

Det kan ikke sættes på formel, hvornår det pædagogiske personale skal intervenere i leg eller blande sig uden om. Ej heller hvordan forældresamtalerne præcis skal udforme sig, da forældre, ligesom deres børn, er forskellige.

Baseret på konkrete erfaringer i arbejdet med den pædagogiske læreplan vil vi kunne blive klogere på, om den har den rette balance.

Når dagtilbuddenes pædagogiske miljøer består af såvel det planlagte som det spontane og rutinerne, så skal personalet og lederne have modet til ikke at planlægge alt.

Hvis det spontane bliver planlagt, så er det ikke længere spontant, selvom det selvfølgelig skal foregå i rammer som det pædagogiske personale er ansvarlige for.

Læreplanerne skal ikke være en kopi

Når en læreplan stiller forventninger til de pædagogiske praksisser, påvirker den også, hvordan man evaluerer den. I arbejdet med den pædagogiske læreplan fra 2018 var en af målsætninger at undgå unødvendig dokumentation, men samtidig styrke en evalueringskultur blandt det pædagogiske personale.

På den måde er der ikke krav om et bestemt omfang eller bestemte evalueringskoncepter. Snarere er det igen et spørgsmål om at tage bestik af det pædagogiske grundlag, hvor børneperspektivet tilsiger, at børnene skal inddrages i evalueringer af den pædagogiske praksis.

Læs også

Læreplanerne for dagtilbud og skole skal ikke være ens, men der skal være en form for sammenhæng mellem dagtilbud og børnehaveklasse. Her kan læreplanerne være med til at understøtte sammenhæng.

Tilsvarende kan læreplanerne helt generelt lade sig inspirere af hinanden. Blandt andet baseret på konkrete erfaringer fra arbejdet med dem i praksis. Måske er der noget i den pædagogiske læreplan for dagtilbud, som kan tages med over i arbejdet med udvikling af nye læreplaner for skoleområdet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Rasch-Christensen

Forsknings- og udviklingschef, VIA University College
cand.mag. i historie og samfundsfag (Aarhus Uni. 1998), ph.d.

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00