Studerende frygter fortsat grønthøster gemt i markedsføringsbesparelser

HØSTEREN: Efter flere samråd er det stadig uklart, hvordan regeringen vil målrette nedskæringer i uddannelsesinstitutioners budgetter til kun at ramme markedsføringsbudgetterne. Men det er fortsat regeringens plan at finansiere den kommende politiaftale sådan, selvom et bredt flertal har sagt nej til den model.

Foto: DSF
Chris Lehmann

De besparelser på uddannelsers markedsføring, som Ane Halsboe har bebudet og forsvaret i flere samråd, vækker fortsat stor utilfredshed hos de studerende.

De frygter, at den eneste model for at finde pengene, som er tænkt som finansiering til den kommende politiaftale, er at skære i uddannelsernes overordnede bevillinger.

Uddannelserne finansieres gennem bloktilskud, hvor det ikke er muligt at målrette besparelserne til kun at ramme markedsføring, og derfor mener de studerende, at der er tale om en grønthøsterbesparelse.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00