Virksomheder efterlyser nye varer på AMU-hylden

TREPART: Voksen- og efteruddannelse øger både effektivitet og kvalitet, viser omfattende undersøgelse. Men mange virksomheder vender AMU-kurser ryggen. 

AMU er meget mere end svejsecertifikater og truck-kørekort. Men udvalget af kurser modsvarer stadig ikke de reelle behov, mener mange virksomheder.
AMU er meget mere end svejsecertifikater og truck-kørekort. Men udvalget af kurser modsvarer stadig ikke de reelle behov, mener mange virksomheder.Foto: Henning Bagger/Scanpix
Søren Elkrog Friis

Vi skal sikre, at arbejdsstyrken fremadrettet har de kompetencer, der er brug for. Og hvis det betyder, at de varer, man har på hylderne, ikke er dem, der efterspørges, så skal sortimentet jo laves om

Lizette Risgaard
Formand, LO

Medarbejderne bliver mere fleksible og effektive, når de har været på voksen- og efteruddannelse. Og samtidig stiger kvaliteten af virksomhedens ydelser og produkter.

Det mener et stort flertal af de virksomheder, som har deltaget i en omfattende undersøgelse fra Tænketanken DEA.

Men mange af virksomhederne vender de offentligt finansierede AMU-kurser ryggen, og vælger i stedet at shoppe kurser fra private udbydere.

Dokumentation

Undersøgelsen

Undersøgelsen består både af en kvantitativ virksomhedssurvey blandt 1.028 virksomheder samt casestudier af 15 virksomheder. Svarene er indsamlet i 2014. Virksomhederne, som indgår i undersøgelsen, har alle indbetalt til kompetencefondene i Dansk Erhverv, HK og PensionDanmark.

Sådan svarer virksomhederne: 

  • 58 procent har haft en ufaglært medarbejder på VEU-kurser i løbet af de sidste tre år. For de faglærte er det samme tal 70 procent. 16 procent af virksomhederne har hverken haft faglærte eller ufaglærte på VEU-kurser i løbet af de sidste tre år.
  • 76 procent har sendt medarbejdere på AMU-kurser i løbet af de sidste tre år. 37 procent har sendt medarbejdere på kurser afholdt eksternt af private aktører. 22 procent har sendt medarbejdere på virksomhedsinterne kurser afholdt af private aktører. 10 procent har sendt medarbejdere på offentlige virksomhedstilrettelagte kurser. Og 10 procent har sendt deres medarbejdere på diplom-/masteruddannelser eller moduler.
  • 68 procent svarer, at de primært anvender offentlige VEU-udbydere. 13 procent anvender primært private VEU-udbydere.
  • 30 procent svarer, at det er svært at undvære medarbejdere pga. arbejdspres, manglende afløsere mv. 25 procent svarer, at det er vanskeligt at få et overblik over de udbudte kurser. 21 procent, at de ikke har kendskab til kurser, mens ligeledes 21 procent mener, at systemet er vanskeligt at bruge.
  • 63 procent mener, at vedligeholdelse af medarbejdernes kvalifikationer er formålet med at sende medarbejdere på efteruddannelse.
  • 46 procent mener, at efteruddannelse i meget høj grad eller høj grad styrker medarbejdernes fleksibilitet og omstillingsevne. 43 procent mener, at efteruddannelse i meget høj grad eller høj grad øger effektiviteten i arbejdet, mens 51 procent mener, at efteruddannelse i meget høj grad eller høj grad øger kvaliteten af ydelser/produkter.
  • 39 procent mener, at efteruddannelse i nogen grad styrker medarbejdernes fleksibilitet og omstillingsevne. 41 procent mener, at efteruddannelse i nogen grad øger effektiviteten i arbejdet, mens 35 procent mener, at efteruddannelse i nogen gad øger kvaliteten af ydelser/produkter.
  • 15 procent mener, at efteruddannelse i mindre grad eller slet ikke styrker medarbejdernes fleksibilitet og omstillingsevne. 16 procent mener, at efteruddannelse i mindre grad eller slet ikke øger effektiviteten i arbejdet. 13 procent mener, at efteruddannelse i mindre grad eller slet ikke øger kvaliteten af ydelser/produkter.
  • 54 procent svarer, at de ikke har en politik for kompetenceudvikling, mens 35 procent enten har en nedskrevet politik eller ikke-nedskrevne retningslinjer.
  • 49 procent mener, at der enten i meget høj grad eller høj grad er en stærk sammenhæng mellem efteruddannelse og opgaveløsningen på jobbet. 19 procent, at der i mindre grad eller slet ikke er en sammenhæng.

Kilde: DEA - læs hele rapporten her.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00