Flere børn og unge skal rummes i den lokale folkeskole. Det kræver både ressourcer, mere specialpædagogik i klasserne og en ny rolle til kommunernes PPR, skriver otte aktører fra skole- og socialområdet.
Tager vi flere beslutninger sammen i skolebestyrelserne, kan vi tilpasse lokale ressourcer til lokale behov og samtidig øge tilliden til demokratiet i praksis, skriver Rasmus Edelberg.
Gennem de sidste to måneder har en lang række aktører på Altinget Uddannelse debatteret, hvordan fremtidens folkeskole bør se ud. Er der brug for nye, store reformer, eller skal folkeskolen have ro? Altinget Uddannelse samler her op på debatten.
Grænsen er nået for uhyre detaljerede regler for folkeskolen. Hvis vi skal give vores børn den bedst mulige skolegang, kræver det en selvstændig og lokalt forankret skole. Derfor må vi benytte erfaringerne fra forsøg i Esbjerg og Holbæk og give skolen mere frihed, skriver Rasmus Edelberg.
Toggle ads