Kommentar af 
Niels Tanderup

Niels Tanderup: Her er tre områder, Afrika skal sætte ind på for at krydse de vedvarende digitale kløfter

KOMMENTAR: Afrikas manglende it-infrastruktur har parakdoksalt nok fremmet en mobil betalingsteknologi i Østafrika, lang tid før Danmark kendte til Mobilepay. Men der er langt fra m-handel til e-handel, skriver Niels Tanderup.

E-handel kan sikre, at små afrikanske virksomheder kan blive globale med få omkostninger, skriver Niels Tanderup. 
E-handel kan sikre, at små afrikanske virksomheder kan blive globale med få omkostninger, skriver Niels Tanderup. Foto: Rogan Ward/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Et af de emner, der altid fremhæves, når talen falder på tech og Afrika er M-Pesa, som kan sammenlignes med det danske Mobilepay. Men her stopper samtalen også ofte, for vi dykker sjældent bag overfladen og ser, hvilke e-services M-Pesa kan bidrage til.

Ser man på e-handel i Afrika, har e-handelsplatforme langt fra slået dybe rødder på den afrikanske Savanne. At Afrika halter bagefter, er et problem. For fordelene ved e-handel er markante – særligt på to områder.

For det første er der en omkostningsreduktion for virksomhedsejere og kunder. Der er ikke en fysisk butik og transaktioner foregår digitalt.

For det andet har e-handel et potentiale for at bidrage til, at små og mellemstore virksomheder får adgang til et større marked, men også at mikroentreprenører, der findes i udkanten af ​​den formelle økonomi, kan få adgang til en markedsplads.

Fakta
Niels Tanderup er international direktør i softwarevirksomheden cBrain. Han har tidligere arbejdet i Udenrigsministeriet, Dansk Industri, Den Europæiske Union, Grønlands Hjemmestyre og Air Greenland. Kommentaren er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Selv en lille afrikansk nicheproduktion vil med e-handel kunne blive en "mikromultinational" virksomhed, så længe man er forbundet til et globalt marked via en salgsportal, distributionskanal og internationale betalingsportaler.

De teknologiske fremskridt har de seneste år gjort det lettere for udviklingslandene at bygge bro over visse aspekter af den digitale e-handelskløft. For eksempel har telesektoren drastisk øget adgangen til telefonservices i Afrika med introduktionen af mobiltelefoner.

Selvom Afrikas ehandelsindustri de senere år er steget med 20 procent om året, er onlinedetailhandel stadig i sin tidlige barndom

Niels Tanderup

Og selvom Afrikas e-handelsindustri de senere år er steget med 20 procent om året, er onlinedetailhandel stadig i sin tidlige barndom.

Ser man på de talmæssige kendsgerninger, er værdien af e-handel i Afrika i 2019 kun på 24 milliarder euro fordelt på 1,2 milliarder mennesker, modsat EU, hvor den tilsvarende værdi af e-handel i 2019 var på 612 milliarder euro fordelt på 450 millioner mennesker.

Og i Afrika er e-handlen primært bundet op på tre lande, henholdsvis Nigeria, Kenya og Sydafrika. Ifølge Afrikas e-handelsforum hæmmer flere faktorer, at det når sit fulde potentiale.

Det skyldes dels et fortsat relativt lavt niveau af internetudbredelse, høje omkostninger ved bredbånd og særligt høje priser på data, mangel på et nationalt adressesystem, så man ved, hvor man skal sende en vare hen, udbredelse af sendemaster til tyndtbefolkede egne, generel mistillid til onlinetransaktioner hos borgere samt små og mellemstore forretninger.

Og så ikke mindst den lave andel af befolkningen, der har en bankkonto og et betalingskort, som kun 20 procent af befolkningen har i dag, og derved begrænsede betalingsmuligheder for e-handel.

Læs også

Paradoksalt nok har de samme begrænsende faktorer for e-handel i Afrika tilskyndet en udvikling af ​​innovative løsninger til en første generation af onlineservices. Og det er her, at M-Pesa kommer ind i billedet.

M-Pesa blev lanceret tilbage i 2007 i Kenya og har siden spillet en central rolle i mobile finansielle tjenester i Østafrika. Men ét er m-handel, noget andet er e-handel med webapplikationer og digitale supermarkeder.

Skal Afrika op på den store e-handelsklinge, er de nødt til at finde en måde at løse de vedvarende digitale kløfter på for at høste fordelene forbundet med e-handel. Overordnet er der tre områder, der skal sættes ind på:

Etableringen af mere infrastruktur og nye abonnements- og forretningsmodeller, der kan skabe billigere internetadgang og billigere data.

Lovgivning, der fremmer rammebetingelser for e-handel, herunder en liberalisering af teleindustrien ved at åbne Afrikas telekommunikationssektor til konkurrenter.

Flere fintechvirksomheder og særligt etableringen og udrulningen af flere betalingsmuligheder.

-----

Niels Tanderup er international direktør i softwarevirksomheden cBrain. Han har tidligere arbejdet i Udenrigsministeriet, Dansk Industri, Den Europæiske Union, Grønlands Hjemmestyre og Air Greenland. Kommentaren er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Tanderup Kristensen

Direktør for global affairs, cBrain
kandidat i statskundskab (Aarhus Uni., 2003), kommunikation (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, 2008)

0:000:00