Debat

Red Barnet: Katastrofal skolekrise rammer verdens mest udsatte børn

DEBAT: 1,5 milliarder børn og unge går ikke i skole, da 165 lande har lukket skolerne af frygt for, at coronavirussen spreder sig. Få fokus på verdens fattigste befolkninger i krisen, mener Red Barnet

Lige nu lukker skoler over det meste af Afrika. Vores erfaring er, at mange børn ikke vender tilbage, når skolerne åbner, skriver Red Barnets internationale uddannelseschef.
Lige nu lukker skoler over det meste af Afrika. Vores erfaring er, at mange børn ikke vender tilbage, når skolerne åbner, skriver Red Barnets internationale uddannelseschef.Foto: Sylvain Cherkaoui/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Helle Gudmandsen
Chef for international uddannelse, Red Barnet, og medlem, Unescos danske nationalkommission

I Danmark begynder dagen for mange skolebørn i denne tid med morgensang, mens tonerne fra et klaver strømmer ud af tv'et.

Forældre gør deres bedste for at skabe en hjemmeskole, samtidig med de passer deres job ved den bærbare.

Danske lærere finder på nye måder at undervise eleverne virtuelt. Senest så jeg en matematiklærer, som filmer dukker i sin undervisning, hvor Ken har været på skiferie og gerne vil ses med Barbie og alle vennerne.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men Kent er smittet med coronavirus, og hvor mange mennesker får Kent så smittet, når vennerne går hjem til deres familier?

Det er kreativt fundet på, og sådan kan en opfindsom skolelærer i Danmark bidrage til virtuel kvalitetsundervisning, fordi vi er så heldige, at næsten alle børn i Danmark har internet.

Der mangler i den grad penge til at producere fjernundervisning i de fattigste lande.

Helle Gudmandsen
Chef for international uddannelse, Red Barnet, og medlem, Unescos danske nationalkommission

Men sådan ser det ikke ud alle steder i verden. I skrivende stund er 1,5 milliarder børn og unge ikke i skole – 89 procent af alle skolesøgende børn og unge i verden – da 165 lande har måttet lukke skolerne af frygt for spredning af COVID-19.

Hverdagen for verdens skolebørn er forandret – men hvad betyder det?

Sæt fokus på de fattigste befolkninger
I Danmark oplever vi, at det er svært at få enderne til at mødes, men forestil dig, at du tilhører den fattigste del af befolkningen i verden, hvor den frokost, som børnene får i skolen, forsvinder, og dine børn kun har et stilehæfte og en blyant.

Måske kan du ikke selv læse. Hvordan skal du så kunne undervise dine børn?

Samtidig har du måske en mark, som du skal passe, eller en lille frisørsalon, hvor kunderne ikke må komme den næste måned eller tre.

Du har ikke en bankkonto, der kan klare så store udsving. Det er virkeligheden for de fattigste befolkninger i verden. Og det er dem, som vi er nødt til at have det største fokus på i denne krise.

Vi er selvfølgelig alle optaget af det nære, og det er fuldt forståeligt, at danskernes tanker kredser om risikoen for at blive syge, de økonomiske vanskeligheder og den psykologiske indvirkning, som situationen har på vores børn.

Men det betyder måske også, at vi nu bedre forstår, hvor svært det er verdens fattigste.

Børn vender ikke tilbage i skolen
Lige nu lukker skolerne over det meste af Afrika, og vores erfaring er, at mange børn ikke vil vende tilbage, når skolerne åbner igen.

Der er stor risiko for, at skolerne på det afrikanske kontinent vil være lukkede de kommende tre måneder. Vi kender realiteten fra Vestafrika under ebolakrisen.

Der er flere årsager til, børnene ikke vender tilbage i skole. Familierne er i perioden med skolelukninger ekstra presset økonomisk og har også pasningsproblemer, så de vælger ofte, at deres børn skal arbejde.

Da skolekrisen er verdensomspændende, er vi nødt til at lære af hinanden og støtte de lande, som ikke har de samme uddannelses- og internetmuligheder, som vi har.

Læs også

Penge mangler til fjernundervisning
Hvad er så løsningen? Vi lærte under ebolakrisen, at radioundervisning er en af de løsninger, der kan nå ud til fattige hjem.

Vi ved også, at mange fattige har en mobiltelefon, så sms-beskeder, som opfordrer til at lytte til radioen, og som forklarer, hvordan man bedst beskytter sine børn og sig selv mod covid-19, er særligt nyttige.

Præcis oplysning og uddannelse er den måde, som vi kan støtte befolkningen i at handle korrekt. Unesco har de seneste uger samlet forslag og støtte til verdens undervisningsministerier, men der mangler i den grad penge til at producere fjernundervisning i de fattigste lande.

Da verdensmålene blev skabt, spurgte man syv millioner mennesker verden over, hvad de synes, er det vigtigste for fremtiden. Øverst på listen stod uddannelse.

Fattige befolkninger ved godt, at den eneste vej ud af fattigdom er uddannelse til deres børn. Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at alle børn, uanset hvor i verden de bor, er beskyttet og lærer de næste måneder.

Ikke mindst skal vi sørge for, at de vender tilbage til skolen, når den åbner igen. Det er afgørende for deres fremtid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Helle Gudmandsen

Chef for International Uddannelse, Red Barnet

0:000:00