Debat

3F: Ledige har brug for læhegn og vindmøller

DEBAT: Coronakrisen gør, at vi skal sætte beskæftigelsesinitiativer i gang som at frigive midler i Landsbyggefonden, give håndsrækning til dagpengemodtagere og investere grønt, skriver 3F's formand.

Krisepakken efter finanskrisen var socialt set hamrende skæv, skriver 3F-formand Per Christensen.
Krisepakken efter finanskrisen var socialt set hamrende skæv, skriver 3F-formand Per Christensen.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Per Christensen
Forbundsformand, 3F

Borgerlige stemmer bryster sig aktuelt over, hvor effektiv de selv synes, at den blå krisemedicin efter finanskrisen var.

Tanken er vel, at lad os dog udskrive noget tilsvarende igen, nu hvor vi skal tackle de voldsomme sociale og økonomiske konsekvenser af coronakrisen.

Fra 3F skal lyde et højt, utvetydigt nej tak til dén opfordring. Især fordi krisepakken efter finanskrisen var socialt set hamrende skæv.

Krisehjælp til virksomhederne skal ikke kun bestå i en håndsrækning til at genetablere den tidligere forretningsmodel, når den værste nedtur er overvundet.

Per Christensen
Forbundsformand, 3F

Blandt andet tildelte man skattelettelser til de bedst stillede og skubbede i løbet af få år over 70.000 ledige ud af dagpengesystemet og henviste dem til endnu lavere, sociale ydelser eller "selvforsørgelse".

Men den blå krisemedicin var ikke alene asocial. Den alt for hurtige opbremsning efter finanskrisen betød også, at genopretningen tog mere end ni år.

Virusorkanen raser
Den nuværende coronakrise kan blive den værste siden Anden Verdenskrig. Regeringen og Folketinget har skærmet for vinden, men orkanen raser stadig. Derfor bør vi sætte en række, fornuftige beskæftigelsesinitiativer i gang.

Regeringen har netop foreslået at frigive de almene lejeres opsparede midler i Landsbyggefonden til renoveringsprojekter for over 18 milliarder kroner.

Det vil styrke beskæftigelsen og sikre praktikpladser i byggebranchen også på kort sigt og vil samtidig betyde offentlige skatte- og afgiftsindtægter i størrelsesordenen ni milliarder kroner.

Man vil tilskynde Landsbyggefonden til at prioritere energibesparelser, hvilket er helt naturligt i lyset af det udestående krav om en ambitiøs, grøn omstilling og klimaindsats.

I tæt dialog med arbejdsmarkedets parter har regeringen og Folketinget allerede holdt hånden under over 150.000 jobs gennem blandt andet lønkompensationsordning og hjælp til selvstændige.

På trods af det er ledigheden eksploderet, og tre ud af fire fyresedler har været uddelt til ufaglærte og faglærte. Tjenere, rengøringsassistenter og taxichauffører er blandt de hårdt ramte faggrupper.

Styrk efterspørgslen
Nedturen rammer naturligt den hjemlige efterspørgsel.

Derfor giver det rigtig god mening – både samfundsøkonomisk og i forhold til de udsatte lønmodtagere – at yde en ekstra håndsrækning til dagpengemodtagerne her under coronakrisen.

De er ramt af en alvorlig nedgang i indkomsten og modtager mindre, end eksempelvis selvstændige kan få i kompensation.

Dertil kan man frigive lønmodtagernes indefrosne feriemidler, ved at staten lægger ud for virksomhederne, indtil de efter planen skulle have udbetalt dem.

Begge dele vil styrke efterspørgslen, og man kan give midlertidige incitamenter til, at nogle de nye forbrugsmuligheder vil komme medarbejdere og virksomheder i de kriseramte serviceerhverv til gode. 

Offentlige investeringer skal være grønne
Der er et hårdt tiltrængt behov for friere rammer for de lediges muligheder for almen og erhvervsrettet efteruddannelse.

Det vil være en gevinst både for den enkelte og for virksomhederne, der efter krisen kan (gen)hyre medarbejdere, som har fået et kompetenceløft. Det gælder, uanset om efteruddannelsen har handlet om ny teknologi, grøn omstilling eller dansk- og it-kundskaber.

Et boost til de offentlige investeringer bør naturligt understøtte den grønne omstilling. Eksempelvis har klimapartnerskabet for energitunge virksomheder, herunder Aalborg Portland, peget på nye biogasanlæg som et grønt alternativ til anvendelsen af fossile brændsler.

En velovervejet udskiftning af de mange olie- og naturgasfyr kan samtænkes med en udbygning af fjernvarmenettet og udbredelse af varmepumper – både kollektive og individuelle, alt efter hvad der i det pågældende erhvervs- og boligområde er samfundsøkonomisk og klimamæssigt mest effektivt.

Etablering af flere ladestandere er en forudsætning for mere grøn transport, og projekter med klima- og kystsikring ligger klar i skuffer landet over.

Ledige har brug læhegn og vindmøller
Kriseløsningerne bør altså bestå af såvel læhegn og vindmøller – for både lønmodtagere og erhvervsliv.

Krisehjælp til virksomhederne skal ikke kun bestå i en håndsrækning til at genetablere den tidligere forretningsmodel, når den værste nedtur er overvundet.

Vi bør også tilskynde til innovation og nytænkning, som kan give både virksomhederne og medarbejderne et grønt skub fremad mod en mere bæredygtig og energieffektiv fremtid for virksomhederne – og for samfundet.

Dokumentation

Temadebat: Fra jobfest til krise – hvad gør vi nu?

Coronakrisen har sendt tusindvis af borgere ud i arbejdsløshed. 

For at undgå fyringer og virksomhedslukninger har regeringen med udgangspunkt i trepartsaftaler lanceret hjælpepakker for op mod 285 milliarder kroner. 150.000 har indtil videre gjort brug af lønkompensationen, som hjælpepakkerne blandt andet giver mulighed for.

Hvordan vi håndterer udfordringerne og arbejdsløsheden i kølvandet på coronakrisen? Hvad kan hårdt ramte brancher selv gøre for at håndtere ledigheden? Hvilke yderligere initiativer skal politikerne, der har givet håndslag på hjælpepakkerne, iværksætte? Og kan vi grundlæggende reformere værdikæden for at undgå, at kriser rammer de mindst uddannede og svageste grupper hårdest?

Her er aktørerne:
  • Camilla Gregersen, formand, Dansk Magisterforening
  • Erik E. Simonsen, underdirektør, Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
  • Hans Andersen (V), medlem af Folketinget og beskæftigelsesordfører
  • Helle Linnet, landsformand, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD)
  • Henrik Bach Mortensen, direktør, Ledernes Hovedorganisation
  • Karsten Hønge (SF), medlem af Folketinget, politisk ordfører, arbejdsmarked- og beskæftigelsesordfører
  • Karsten Mølgaard Jensen, direktør, Ase
  • Kim Simonsen, forbundsformand, HK Danmark
  • Lars Qvistgaard, formand, Akademikerne
  • Lizette Risgaard, formand, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
  • Mia Amalie Holstein, cheføkonom, SMVdanmark
  • Per Christensen, forbundsformand, 3F
  • Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef, Dansk Erhverv
  • Peter Hummelgaard (S), medlem af Folketinget og beskæftigelsesminister
  • Samira Nawa (R), medlem af Folketinget og beskæftigelsesordfører
  • Steen Nielsen, underdirektør, Dansk Industri
  • Torben Poulsen, formand, Danske A-kasser
  • Thomas Kastrup-Larsen (S), formand, KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per Christensen

Faglig sekretær, 3F Mølleåen, fhv. forbundsformand, 3F
tømrer

0:000:00