Fagbevægelsens presse i ny fremgang

MEDIER: Ny undersøgelse viser, at fagbevægelsens medier er blandt de mest synlige i Danmark. Samtidig skyder LO millioner i nye udgivelsesprojekter. Nye tider kan være på vej for den gamle arbejderpresse.
Det er blevet mere acceptablet, at journalistikken er holdningsbaseret. Det kommer fagbevægelsens medier til gavn.
Det er blevet mere acceptablet, at journalistikken er holdningsbaseret. Det kommer fagbevægelsens medier til gavn.Foto: www.colourbox.com
Niels Th. Dahl

Vores foreløbige resultater tyder på, at a-pressen og fagbevægelsens medier er i fremgang i forhold til tiden lige efter Aktuelts lukning.

Anker Brink Lund
Professor ved Handelshøjskolen CBS

Det er kun otte år siden, fagbevægelsen måtte vinke farvel til sit sidste store flagskib i det danske medielandskab.

Trods adskillige relanceringer, navneskift og forsikringer om redaktionel uafhængighed trak LO i 2001 stikket til dagbladet Aktuelt, der måtte lukke efter ikke mindre end 130 års aktiv tjeneste. Mange drog den tilsyneladende logiske konklusion, at tiden var ved at løbe fra medier med rødder i den danske fagbevægelse.

Men noget tyder på, at tiderne måske igen er ved at vende. I årene efter Aktuelts lukning har A-Pressen A/S, som fagbevægelsens presse nu kaldes, nemlig stille og roligt investeret i flere og flere nye medieselskaber.

Dokumentation

Satsninger fra fagbevægelsen på mediemarkedet siden 2001:

2001: Aktuelt går ind

2002: LO åbner ugebrevet A4

2005: A-Pressen investerer i 24,5 pct. af avisen metroXpress

2007: A-pressen køber 40 pct. af netavisen Mediawatch og hele nyhedsbureauet Newspaq

2009: A-pressen investerer i 51 pct. af Avisen.dk

A-pressen ejer derudover helt eller delvist læringsvirksomheden Semanus, reklamebureauerne Uberkant og Vermø.


Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00