Debat

Flyveledere til Naviair: Vi er klar til at redde sommeren fra flykaos, er I?

Naviair må til at forstå, at der er tale om rigtige mennesker i kontroltårnene, som i det seneste år har taget ualmindeligt mange ekstravagter og overarbejde for at holde hånden under Naviairs vagtplaner, skriver Esben Blum.

De seneste forhandlinger har vist os, at det tilsyneladende ikke helt er gået op for Naviair, hvor stort og alvorligt problemet er, skriver Esben Blum.
De seneste forhandlinger har vist os, at det tilsyneladende ikke helt er gået op for Naviair, hvor stort og alvorligt problemet er, skriver Esben Blum.Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Sommerferien er lige rundt om hjørnet, og for rigtig mange danskere er det lig med fly til varmere himmelstrøg. Men som situationen er lige nu, vil mange danskere begynde deres ferie med flyforsinkelser og aflysninger. En irriterende start på ferierejsen, der dog kan undgås.

For flyvelederne er klar til at redde sommeren fra et flykaos med forsinkelser, der både koster flyselskaberne millioner af kroner og skaber store gener for passagerne.

Løsningen findes i de forhandlinger, der i de seneste uger har pågået mellem DATCA, flyveledernes faglige forening, og Naviair, som er det statsejede selskab, der står for at administrere lufttrafikken i en række danske lufthavne.

Læs også

Forhandlinger, der indtil videre har foregået på Naviairs præmisser, eftersom Naviairs direktion hverken har mandat til eller ønsker at forhandle DATCA's forslag.

Den manglende vilje til at forhandle bredt har resulteret i, at DATCA's medlemmer tidligere på ugen enstemmigt valgte at afvise Naviairs udspil. For flyvelederne ønsker en langsigtet løsning for Naviair som selskab. En løsning, der sikrer dansk lufttrafik – både i sommerperioden, men også mange år frem i tiden.

Ledelsen har ikke udvist rettidig omhu

Flyvelederne er helt enige, når DI Transport skriver, at situationen er alvorlig. Vi har i flere år råbt op om den alvorlige situation, uden Naviair har handlet.

Naviairs ledelse ikke har udvist rettidig omhu i deres virksomhedsdrift

Esben Blum
Formand, DATCA

Derfor må vi også konstatere, at Naviairs ledelse ikke har udvist rettidig omhu i deres virksomhedsdrift. Og fortsætter ledelsen på denne måde, nedbryder de simpelthen organisationen. Derfor er der brug for, at Naviair – i modsætning til spareplanen i 2020 – tænker længere frem end et til to år.

Desværre er der ikke blevet lyttet, og vi står nu i en situation, hvor vi i Danmark har en massiv mangel på flyveledere.

I april måned er flyvelederne i Kastrup Lufthavn mødt ind til en daglig underbemanding, hvor der i gennemsnit har manglet seks flyveledere i kontroltårnet om dagen. Det er fuldstændigt uholdbart – både for den danske lufttrafik, men også for flyveledernes arbejdsgang.

Fastholdelse af seniorer

Manglen på flyveledere betyder, at antallet af fly, der kan henholdsvis lande og lette, må reduceres, da der lige nu ikke er flyveledere nok til at håndtere fuld kapacitet. Det resulterer i massive forsinkelser, der alene i 2023 har kostet over 120 millioner kroner. En millionregning, som Naviair sender videre til flyselskaberne.

Løsningen på problemet står derfor helt klart: Vi skal fastholde og tiltrække flere flyveledere.

Derfor har flyvelederne også præsenteret et oplæg til forhandling, der fokuserer på løsninger til, hvordan Naviair kan genopbygge flyvelederstaben de kommende år, vel at mærke uden at miste de flyveledere, der er tilbage.

Læs også

Hvis det skal lykkes, bliver vi nødt til at forbedre flyveledernes arbejdsvilkår på flere punkter:

Helt konkret ønsker flyvelederne, at vores elever får løn under hele deres uddannelse, så de kan koncentrere sig 100 procent om det meget krævende studie. Dertil ønsker vi også reelle løsninger til at fastholde vores seniorer.

For kigger vi bare fem år frem i tiden kan hele 40 procent af Naviairs samlede arbejdsstyrke vælge gå på pension. Det vil forværre den allerede svære situation markant, og derfor må vi gøre alt for at fastholde netop den medarbejdergruppe.

Fly kan ikke navigeres med penge

De seneste forhandlinger har vist os, at det tilsyneladende ikke helt er gået op for Naviair, hvor stort og alvorligt problemet er.

Det viser sig blandt andet ved, at Naviair foreslår en lønstigning på 3,2 procent over de næste to år til gengæld for massive og urealistiske effektiviseringer, ligesom de også har tilbudt os flere penge for at tage flere ekstravagter.

Vi har brug for holdbare løsninger til at fastholde og tiltrække flyvelederkollegaer

Esben Blum
Formand, DATCA

Flyvelederne har valgt at takke nej til begge, da flyvemaskiner ikke navigeres med penge – der skal mennesker til.

Naviair må til at forstå, at der er tale om rigtige mennesker i kontroltårnene, som i det seneste år har taget mere end 1.500 ekstravagter på deres fridage og taget ualmindeligt meget overarbejde for at holde hånden under Naviairs vagtplaner.

Vi kan ikke blive ved. Vi har brug for holdbare løsninger til at fastholde og tiltrække flyvelederkollegaer, så vi kan se lyset for enden af tunnelen.

Hvis ikke der iværksættes konkrete løsninger snarest, risikerer Danmark at miste endnu flere flyveledere til udlandet, hvor der tilbydes langt bedre arbejdsvilkår – sammenligner man bare med Holland tjener en flyveleder eksempelvis 40 procent mere end en dansk flyveleder, og i de seneste ti måneder har vi mistet syv flyveledere kollegaer, primært fordi de bliver rekrutteret til udlandet. Den blødning skal stoppes nu.

Vi er klar til at forhandle med Naviair. Vi er også villige til at komme med en håndsrækning og for eksempel forhandle om vores sommerferie og feriedage, så Naviairs vagtplaner kan hænge sammen i sommerperioden, hvor der er ekstra pres på.

Men det forudsætter, at Naviairs direktion vil drøfte vores forslag og forhandle bredt. Og det er ikke tilfældet lige nu.

Derfor spørger vi også os selv, hvordan Naviair mon har tænkt sig at komme videre herfra?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00