Debat

Horesta: Sommerferie i Danmark er bedst for økonomien og klimaet

DEBAT: Hvis borgerne vælger at holde sommerferie i Danmark, kan gæsternes forbrug forene de grønne og økonomiske ambitioner, skriver Horestas miljøchef, som foreslår et oplevelsesfradrag.

Hvis danskerne i højere grad vælger feriefornøjelser inden for landets grænser, er det til gavn for mere end bare den danske turistbranche, skriver Horestas miljøchef.
Hvis danskerne i højere grad vælger feriefornøjelser inden for landets grænser, er det til gavn for mere end bare den danske turistbranche, skriver Horestas miljøchef.Foto: /ritzau/ Ernst van Norde/arkiv
Peter Bjørnbak Hansen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mikal Holt Jensen
Miljøchef, Horesta

Det er en win-win, hvis danskerne holder ferien inden for landets grænser. Sådan lyder det fra Concito i deres 'Grøn Genstart', der stiller skarpt på, hvordan Danmark kan skabe økonomisk vækst, der går hånd i hånd med klimaansvarlighed.

Samtidig tilføjer den grønne tænketank, at oplevelser er mere miljøbevidst forbrug end materielle goder, der udgør over en fjerdedel af danskernes årlige CO2-udledning.

Covid-19 har vendt op og ned på meget, og derfor er der behov for at tænke nyt. Og vi må ikke glemme klimaet, hvor Danmark har en styrkeposition. Ligesom Concito har vi i Horesta mange forslag til, hvordan vi forener økonomisk vækst og høje klimaambitioner.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Ved årsskiftet præsenterede Horesta en ambitiøs bæredygtighedsstrategi, der skal gøre både dansk turisme inden for landets grænser og selve turismeerhvervet til det mest bæredygtige.

Men vi går også op i økonomisk vækst, og siden finanskrisen har hotellerne og restauranterne været den stærkeste jobskaber i Danmark. 

Ferie og oplevelser i Danmark er et klimavenligt valg.

Mikal Holt Jensen
Miljøchef, Horesta

Et oplevelsesfradrag
I Horesta glæder vi os over Concitos opfordring til, at danskerne holder ferie i Danmark. Men vi ved også, at udrejselængslen hos danskerne er stor.

Derfor har vi foreslået et fradrag, der skal få private og virksomheder til bruge det danske oplevelseserhverv i endnu højere grad. Et fradrag lig håndværkerfradraget.

Oplevelsesfradraget vil bidrage til at skabe vækst og arbejdspladser i hele landet og bevare eksisterende virksomheder og jobs. I øjeblikket er mange medarbejdere i oplevelseserhvervet nemlig sendt hjem eller opsagt. Vi skal have dem tilbage i arbejde hurtigst muligt – til glæde for både dem og samfundet.

Det må forventes, at mange danskere i en periode vil holde mere på pengene og være lidt forsigtige med at gå ud og spise og benytte oplevelser i det offentlige rum. Det skal vi gøre noget ved. Vi må stimulere efterspørgslen, og vi må ikke sætte økonomien yderligere i stå.

Kan komme langt med CO2-aftryk
Ferie og oplevelser i Danmark er et klimavenligt valg. Ud over at minimere transporten er danske virksomheder i turisme- og oplevelseserhvervet også blandt de førende, når det kommer til bæredygtighed.

Så hvis danskerne kan spise schnitzel og samsøkartofler på en hyggelig kro i Jylland i stedet for Sydtyskland, hoppe fra klipper på Bornholm fremfor i Sverige, få udfordret deres adrenalinlysten i et dansk sommerland i stedet for Disney World, få forkælelse og wellness på hotel i Nordsjælland fremfor i Thailand og se solnedgang i Thy fremfor Italien, så er vi kommet langt. Både hvad angår CO2-aftryk og bevarelse af danske virksomheder og arbejdspladser.

Forhåbentlig genåbner turisme- og oplevelseserhvervet snart for fuld styrke. I Horesta er vi klar med en genopretningsplan for, hvordan turisme- og oplevelseserhverv igen kommer på rette spor.

Et spor, hvor gæsternes forbrug forener både Danmarks grønne og økonomiske ambitioner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mikal Holt Jensen

Seniorprojektleder, VisitDenmark
merkonom (Niels Brock 1996), kommunikation (CBS)

0:000:00