Forsvaret risikerer at hænge på regning for arktisk knudepunkt

ANALYSE: En regning på mindst 700 millioner kroner kan risikere at lande på Forsvarets bord, hvis ikke en grønlandsk kommune vil renovere og drive den lufthavn, som er central for Forsvarets opgaveløsning i Arktis.

Hovedparten af flytrafikken til og fra Grønland passerer i dag gennem Kangerlussuaq-lufthavnen forbi Grønlands nok mest fotograferede skilt.
Hovedparten af flytrafikken til og fra Grønland passerer i dag gennem Kangerlussuaq-lufthavnen forbi Grønlands nok mest fotograferede skilt.Foto: Andreas Krog
Andreas Krog

Set udefra var det uden tvivl strategisk klogt af det danske forsvar at holde sig helt ude af den ophedede grønlandske diskussion om Grønlands fremtidige lufthavnsinfrastruktur, som kulminerede i november sidste år, da et flertal i Grønlands lovgivende forsamling, Inatsisartut, stemte for at udvide lufthavnene i Nuuk og Ilulissat, så de om fem år kan tage imod fly direkte fra Europa.

Hvordan infrastrukturen skal være i Grønland er et internt grønlandsk anliggende − og en særdeles varm politisk kartoffel, som det danske forsvar ikke havde nogen interesse i at blive involveret i. Så derfor holdt man sig klogeligt på afstand og afventede den interne grønlandske afklaring.

Takket være den danske statsminister Lars Løkke Rasmussen kom den imidlertid hurtigere, end Forsvaret formentlig havde regnet med. Mere eller mindre ud af det blå dukkede Løkke nemlig op i Nuuk med en dansk økonomisk ”støttepakke” på i alt 1,6 milliarder kroner til det 3,7 milliarder kroner store lufthavnsprojekt. Og så passerede projektet gennem det grønlandske parlament − uden hensyntagen til Forsvarets behov.

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00