Divisionsforeningen: Danske konkurrenceregler diskriminerer Superligaen

Konkurrenceregler forhindrer en gylden medieaftale for 3F Superligaen. Det mener Divisionsforeningen, der kalder det "en bizar situation," at en dansk virksomhed begrænses i Danmark, mens internationale ligaer har frie tøjler. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afviser kritikken, men undersøger om reglerne skal ændres.

I 2007 var den bedste danske fodboldrække med længder den største sportslige medierettighed i Danmark. Sådan er det ikke længere. Den udvikling huer ikke Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen, der kritiserer staten for at diskriminere ligaen. Arkivfoto.
I 2007 var den bedste danske fodboldrække med længder den største sportslige medierettighed i Danmark. Sådan er det ikke længere. Den udvikling huer ikke Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen, der kritiserer staten for at diskriminere ligaen. Arkivfoto.Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Christoffer Lund-Hansen

15 år gamle konkurrenceregler diskriminerer 3F Superligaen, når tv-rettighederne for landets bedste fodboldrække skal sælges på det danske marked. 

Sådan lyder det i et opråb fra Divisionsforeningen, der repræsenterer de 50 bedste fodboldklubber i Danmark på herresiden. 

Baggrunden er, at 3F Superligaen som den eneste medierettighed i Danmark har været underlagt en række tilsagn, som har til formål at regulere salget og distributionen af Superligaens tv-rettigheder i Danmark. 

Det stiller 3F Superligaen med dårligere muligheder for at maksimere ligaens kommercielle potentiale i Danmark i forhold til konkurrenterne i form af den engelske Premier League og europæiske Champions League, lyder kritikken.

"Det diskriminerer os i forhold til vores konkurrenter. Vores primære konkurrenter på strategiske rettigheder er Premier League og Champions League. De to turneringer sælger helt uden begrænsninger i Danmark, mens vi er underlagt en række begrænsninger. Det betyder, at vi ikke får den andel af markedet, som vores værdi berettiger til," siger Claus Thomsen, direktør for Divisionsforeningen. 

Tilsagnene regulerer blandt andet, hvor ofte og hvornår 3F Superligaens tv-rettigheder skal sættes i udbud, at rettighederne skal deles op i minimum tre pakker, og at pakkerne skal fordeles på mindst to udbydere, hvilket kaldes en no single buyer-klausul.

Det huer ikke Divisionsforeningen.

"Det er mystisk, at man forhindrer danske virksomheder i at konkurrere med multinationale virksomheder på det danske marked. Hvis det breder sig til andre erhvervssektorer, er det en stærkt bekymrende praksis," siger Claus Thomsen.  

Her er tilsagnene

Siden 2007 har Superligaens medierettigheder været underlagt en række tilsagn. 

Baggrunden, for tilsagnene blev indført, var, at Superliga-klubberne har solgt deres medierettigheder fælles gennem Divisionsforeningen, hvilket medførte, at tv-rettighederne på daværende tidspunkt havde været samlet hos MTG (hedder NENT i dag, red.) siden 1998 på eksklusivt grundlag uden løbende at have været udbudt.

Det overordnede mål med tilsagnene var derfor at få spredt medierettighederne til dansk ligafodbold ud blandt flere tv- og medieselskaber.

Der er sket mindre justeringer af tilsagnene i 2014 og 2018.

Tilsagnene som udgør den nuværende regulering indebærer følgende hovedvilkår: 

  • Rettighederne skal i åbent udbud hvert tredje år.

  • Rettighederne skal deles op i et antal pakker, herunder minimum tre pakker med mindst én livekamp i hver, som udbydes særskilt og på åbne, ikke-diskriminerende og objektive vilkår.

  • Ingen køber kan som udgangspunkt erhverve samtlige pakker til pakker til distribution af direkte transmission af 3F Superliga-kampe (no single buyer-klausul).

Kilde: Konkurrence og Forbrugerstyrelsen

Altinget logoErhverv
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget erhverv kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00