Regeringens CO2-afgift udskriver millionregning til færger og indenrigsfly

Det nye udspil til en ny og “mere ensartet” CO2-afgift sender en stor klimaregning til transportsektoren, hvor særligt færger og indenrigsfly bliver ramt. Nu håber brancheorganisationer på støtte til omstillingen. 

Ekspertgruppen for grøn skattereform vurderer, at den CO2-afgift, som regeringen foreslår onsdag, vil koste færgerne omkring 350 millioner kroner. 
Ekspertgruppen for grøn skattereform vurderer, at den CO2-afgift, som regeringen foreslår onsdag, vil koste færgerne omkring 350 millioner kroner.  Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det bliver markant dyrere at drive færge- og flyselskab, hvis regeringens udspil til en ny klimaskat bliver vedtaget af Folketinget.

Regeringens forslag betyder nemlig, at færgerne i 2030 skal betale en afgift på 750 kroner per udledt ton CO2, mens indenrigsflyene, der allerede er omfattet af EU’s kvotesystem, samlet skal betale hele 1.125 kroner per ton.

Det er samme takster, som ekspertgruppen for grøn skattereform havde regnet på, da den i februar præsenterede sine forskellige modeller for afgiften.

Her vurderede eksperterne, at den afgift, som regeringen nu er gået videre med, vil koste færgerne 350 millioner kroner, mens indenrigsflyvningen belastes med godt 50 millioner kroner.

I den bedste af alle verdener kan rederierne omstille sig, så de slipper for at betale så meget i CO2-afgift

Jacob K. Clasen, Viceadministrerende direktør i Danske Rederier

Kan blive dyrere for færgerne

Ifølge Jacob K. Clasen, der er viceadministerende direktør i Danske Rederier, er det dog ikke sikkert, at rederierne kan nøjes med en CO2-pris på 750 kroner per ton.

Han forventer nemlig, at indenrigsfærgerne allerede fra 2023 vil skulle inkluderes i EU's kvotesystem, hvilket vil betyde, at afgiften også for færgerne vil ramme 1.125 kroner i 2030. 

"Vi kommer til at gå fra en situation, hvor der ikke er afgifter på CO2, til en situation, hvor vi både skal købe kvoter og betale den nationale afgift. Det er klart, at det kan blive en udfordring for færgerne," siger Jacob K. Clasen. 

Derfor glæder han sig også over, at regeringen med udspillet lægger op til at afsætte 1,85 milliarder kroner til omstillingsstøtte til virksomheder.

"I den bedste af alle verdener kan rederierne omstille sig, så de slipper for at betale så meget i CO2-afgift. Det er klart, at man kigger på eldrift og e-fuels, og der er vores håb selvfølgelig, at vi får mulighed for at skifte over til noget CO2-neutralt," siger han.

Alligevel har han svært ved at forestille sig, at afgiften ikke vil føre til prisstigninger for færgepassagererne. 

"Afgiften bliver indfaset med relativt kort varsel, mens udviklingen af e-fuels kommer til at tage noget tid.  Så man må nok regne med, at der er ruter, der i en periode bliver dyrere," siger han. 

Jeg håber ikke, at regeringen vil lade os betale for den ene omkostning efter den anden, men se det hele i et samlet billede

Per Henriksen, Sekretariatsleder i Dansk Luftfart

Udspil undrer luftfarten

I Dansk Luftfart er sekretariatsleder Per Henriksen noget overrasket over at se, at regeringen har inkluderet hans medlemmer i udspillet.

“Branchen og regeringen har allerede gang i så mange ting angående indenrigsluftfarten, så vi er lidt overraskede over, at det står uden foreløbig undtagelse af os,” siger han.

Regeringen ventes at komme med et særskilt udspil for indenrigsluftfarten senere på foråret, hvor forventningen er, at de planer om en grøn indenrigsluftfart, som statsminister Mette Frederiksen luftede i sin nytårstale, vil blive konkretiseret.

Dengang lancerede Mette Frederiksen en ambition om klimaneutrale indenrigsfly i 2030, og den idé kan ende som en stor omkostning for luftfartsselskaberne, lyder det fra Per Henriksen.


Dansk Luftfart har således regnet sig frem til, at et iblandningskrav på 100 procent vil øge billetpriserne på indenrigsruter med over 300 kroner, hvis der ikke samtidig oprettes nye støtteordninger til sektorens omstilling.

Derfor vil det være mest fornuftigt at se på regeringens forskellige klimaambitioners samlede belastning af erhvervet, mener Per Henriksen.

“Det kommer til at koste det hvide ud af øjnene, og vi ved ikke endnu, hvordan det skal finansieres. Jeg håber ikke, at regeringen vil lade os betale for den ene omkostning efter den anden, men se det hele i et samlet billede,” siger han.

Vejtransporten er udeladt

Mens både jernbane, fly og færger kommer til at betale en højere afgift, har regeringen endnu ikke udskrevet en regning til vejtransporten, der ellers står for langt størstedelen af transportsektorens klimabelastning.

Det skyldes, at regeringens ekspertgruppe først til efteråret endeligt afslutter sit arbejde med at udarbejde anbefalinger til den nye CO2-afgift.

Her vil eksperterne både præsentere anbefalinger til, hvordan CO2-afgiften kan inkludere vejtransport og landbrug.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob K. Clasen

Vice administrerende direktør, Danske Rederier
cand.scient.pol (Københavns Uni. 1999)

Per Henriksen

Chefkonsulent, DI Transport, sekretariatsleder, Brancheforeningen Dansk Luftfart
cand.lact. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1982), MBA, phd. (CBS)