Debat

Venstre: Sammenligning af skoler er sundt

DEBAT: Det er sundt, at forældre og lærere kan sammenligne folkeskoler på blandt andet karakterer og etnicitet, mener Venstres Anni Matthiesen. "Ingen grund til hemmeligholdelse," lyder det. 

Anni Matthiesen (V) er uenig i kritikken af regeringens åbenhedsinitiativ. Hun mener, det er et positivt værktøj for alle parter. 
Anni Matthiesen (V) er uenig i kritikken af regeringens åbenhedsinitiativ. Hun mener, det er et positivt værktøj for alle parter. Foto: ft.dk
Sara Ridder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anni Matthiesen (V)
Ordfører for børn og undervisning

For nyligt lancerede regeringen vores nye åbenhedsinitiativ. Initiativet giver en let tilgængelig måde at skabe adgang til de data, som allerede er offentligt tilgængelige omkring landets folkeskoler og frie grundskoler.

Fakta
Bland dig i debatten!
Skriv til [email protected]

Det drejer sig om oplysninger om elevfravær, karakterer korrigeret for socioøkonomiske baggrunde, tal for trivsel, elevernes uddannelsesstatus efter afslutningen af 9. klasse, andelen af fag, hvor lærerne har linjefagskompetence og oplysninger om elevsammensætningen på skolerne. Med andre ord oplysninger, der viser, hvordan skolerne klarer sig på en række forskellige parametre.

Det er flere gange blevet italesat som noget nyt, at oplysninger om blandt andet elevernes etnicitet offentliggøres. Det er forkert. Tal for elevers etnicitet er blevet offentliggjort siden 2004 – og siden 2007 på enkelt skoleniveau. Nu ligger det let tilgængeligt og samlet på et digitalt redskab på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings hjemmeside.

Det er sundt at sammenligne. Det kan give skolerne gode, nye idéer og inspiration. Skolerne kan lære af hinanden indbyrdes, og oplysningerne kan hjælpe os med at evaluere, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer i praksis ude på skolerne. 

Anni Matthiesen (V)
Ordfører for børn og undervisning

Der er ikke tale om øget dokumentation, der vil belaste lærere og skoler. Det ønsker vi i Venstre ikke at spilde ressourcer på. Der er ene og alene tale om oplysninger, som allerede foreligger. Når der eksempelvis ikke ligger nogen oplysninger tilgængelige omkring brugen af vikarer på de forskellige skoler, så er det ikke fordi, vi ikke vil gøre disse tilgængelige. Så er det ganske enkelt fordi, at sådanne oplysninger ikke findes i dag. Og vi vil ikke øge dokumentationen og bureaukratiet.

Særlige behov kan mødes
Det faktum, at skolerne måles på forskellige parametre, betyder også, at forældre og deres børn med forskellige særlige behov kan søge derhen, hvor netop deres behov imødekommes bedst. De mange parametre bidrager til nuancerede sammenligninger af skolerne. Det betyder, at man kan vælge skole til sit barn under de bedst mulige forudsætninger.

Tanken er, at redskabet både skal kunne bruges af forældre, lærere, skolebestyrelser, kommunalbestyrelser, pressen m.fl.

Med andre ord er der en bred vifte af mennesker, der har interesse i let at kunne tilgå oplysninger om danske folkeskoler. Det gør det lettere for alle disse parter at indgå i oplyste dialoger omkring styrkelse af skolernes udvikling – til fordel for vores elever i folkeskolerne.

Sundt at sammenligne
Interessen for åbenhedsinitiativet har været stor. Det har vi kunnet se på hjemmesiden, som blev flittigt besøgt allerede fra første dag. Og jeg forstår godt, at der er stor interesse for informationerne.

Det er sundt at sammenligne. Det kan give skolerne gode, nye idéer og inspiration. Skolerne kan lære af hinanden indbyrdes, og oplysningerne kan hjælpe os med at evaluere, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer i praksis ude på skolerne. Værktøjet kan øge konkurrencen mellem skolerne, og det mener jeg, er positivt. Det skaber nemlig incitamenter for, at skolerne skal klare sig endnu bedre.

Værktøjet er altså ikke kun en hjælp til forældrene, men det er også en hjælp til skolerne. 

Venstre går ind for åbenhed og oplysning. Det mener vi i øvrigt, det er svært ikke at gøre. Derfor stiller vi os uforstående over for de aktører, som har argumenteret for hemmeligholdelse af de allerede eksisterende informationer. Vi mener ikke, at der er nogen grund til at skolerne skal gemme sig bag den uigennemsigtighed, der har været omkring deres resultater. Åbenhed og oplysning skal være med til at gøre en god folkeskole endnu bedre.

Oplyst grundlag
Venstre styrker det frie valg. Det har vi gjort på en række områder – og det gør vi nu igen på undervisningsområdet. Vi giver frihed til, at forældre og deres børn kan træffe valg på et oplyst grundlag. Det er helt op til elever og forældre at vurdere, hvilke forhold de lægger mest vægt på i forhold til et skolevalg, og det digitale værktøj giver dem mulighed for at fokusere på præcist de forhold, de mener, er vigtigst.

Et åbent og transparent system? Venstre siger ja tak.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00