Debat

DEA: Manglen på personale i daginstitutionerne kan ikke alene løses ved at uddanne flere pædagoger

Hvis vi skal løse problemet med manglende personale i daginstitutionerne, skal vi naturligvis arbejde for, at flere har lyst til at tage en pædagoguddannelse. Men vi er også nødt til at tænke i fastholdelse og opkvalificering, hvis børnene skal mødes af dygtige professionelle, skriver Jon Østergaard Eilenberg og Lena Lindbjerg Sperling.

Vi skal fastholde dygtige pædagoger i daginstitutionerne, skriver Jon Østergaard Eilenberg og Lena Lindbjerg Sperling. 
Vi skal fastholde dygtige pædagoger i daginstitutionerne, skriver Jon Østergaard Eilenberg og Lena Lindbjerg Sperling. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jon Østergaard Eilenberg
Lena Lindbjerg Sperling
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der mangler personale i de danske daginstitutioner. Et problem, som er vigtigt at adressere, hvis vores børn også i fremtiden skal trives og udvikle sig i daginstitutionerne.

Men vi overser et vigtigt aspekt i vores iver efter at løse problemerne så hurtigt som muligt: At manglen på personale i daginstitutionerne ikke alene kan løses ved at uddanne flere pædagoger.

I Tænketanken DEA har vi gennemført flere analyser af rekrutteringsudfordringerne i daginstitutionerne. Udover at uddanne flere pædagoger, peger vores analyser på tre oplagte muligheder for at få flere - og mere kvalificerede – medarbejdere i vores børnehaver og vuggestuer.

Vi skal fastholde flere pædagoger i faget

Først og fremmest skal vi sætte målrettet ind for at fastholde de pædagoger, som allerede arbejder i daginstitutionerne i dag. Vi kan rekruttere nok så mange til pædagoguddannelsen, men hvis de forlader deres fag inden for få år, eller aldrig kommer til at arbejde som pædagoger i daginstitutionerne, er vi lige vidt. 

Fakta

Minimumsnormeringer og ukrainske flygtninge understreger pædagogmanglen, der allerede var en udfordring med faldende ansøgertal til pædagoguddannelsen og kritik af uddannelsens faglige niveau.

På Altinget Børn spørger vi i denne temadebat, om vi har overset nogle løsninger på pædagogmanglen? Hvordan får vi nok pædagogisk personale til at møde kravene til vores dagsinstitutioner?

Om temadebatter
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vil du bidrage til debatten om pædagogmangel? Skriv til [email protected] for at høre om mulighederne. 

Desværre viser vores analyser at færre og færre pædagoguddannede vælger at arbejde i daginstitutioner.

Det skyldes både, at de tilvælger andre typer jobs, og at en høj andel af de erfarne pædagoger forlader deres fag. Mest tankevækkende er måske, at de ofte forlader pædagogfaget til fordel for dårligere betalte jobs. Det tyder på, at vi også bliver nødt til at se på arbejdsvilkårene i daginstitutionerne i bred forstand. 

De pædagogiske kandidater skal vælge daginstitutionerne til

Derudover viser vores analyser, at en stigende del af de nyuddannede pædagoger vælger at læse videre og tage en kandidat i pædagogik.

Vi kan rekruttere nok så mange til pædagoguddannelsen, men hvis de forlader deres fag inden for få år, er vi lige vidt

Jon Østergaard Eilenberg og Lena Lindbjerg Sperling
Hhv. seniorkonsulent og seniorøkonom, Tænketanken DEA

Samlet set er antallet af pædagogiske kandidater steget med omkring 800 personer om året de sidste fire år, og en stor del af dem er pædagoger, der har læst videre. Hvis vi skal have flere dygtige medarbejdere i vores daginstitutioner, er det en oplagt gruppe at kigge på.

Dels fordi vi helt konkret mangler pædagogisk personale. Men også fordi undersøgelser peger på, at de pædagogiske kandidater har en positiv sammenhæng med kvaliteten i daginstitutioner. For eksempel løfter de daginstitutioner, hvor der er en pædagogisk kandidat ansat, i højere grad de svageste børn.

Vi skal opkvalificere pædagogmedhjælperne og pædagogiske assistenter

I dag er mere end halvdelen af de ansatte i landets daginstitutioner ikke uddannede pædagoger, og både pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter løser en væsentlig del af opgaverne i hverdagen.

De pædagogiske kandidater har en positiv sammenhæng med kvaliteten i daginstitutioner

Jon Østergaard Eilenberg og Lena Lindbjerg Sperling
Hhv. seniorkonsulent og seniorøkonom, Tænketanken DEA

Der er dog forskel på pædagogmedhjælpere. Nogle kommer fra en gymnasial uddannelse og forlader ofte jobbet efter et år eller to. Andre har grundskolen som højest gennemførte uddannelse og beholder gerne jobbet i mere end ti år.

Pædagogmedhjælperne er en værdifuld del af det pædagogiske personale, og vi bør tænke i at guide dem videre over i en pædagogisk uddannelse. Derudover kan brugen af den pædagogiske assistentuddannelse styrkes - både som opkvalificering af erfarne pædagogmedhjælpere og som springbræt til pædagoguddannelsen.

På den måde kan vi sideløbende med rekrutteringen og fastholdelsen af flere pædagoger styrke den samlede medarbejdergruppe til gavn for børnene, medarbejderne selv og samfundet som helhed.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jon Østergaard Eilenberg

Programleder, Tænketanken DEA

0:000:00