Debat

Dekan og lektor: Fokus på mandlige pædagoger kan forstærke stereotyper

DEBAT: At være mand betyder ikke, at man automatisk har et særligt perspektiv. Og den vigtige debat om ligestilling på arbejdsmarkedet kan desværre komme til at betyde, at vi tillægger pædagogers køn en alt for stor betydning, skriver Annegrete Juul og Tekla Canger.

Det vil være godt for mangfoldigheden, at endnu flere mænd vælger dagtilbudsspecialiseringen, når de læser til pædagog, skriver Annegrete Juul og Tekla Canger. (Foto: Annegrete Juul og Tekla Canger)<br>
Det vil være godt for mangfoldigheden, at endnu flere mænd vælger dagtilbudsspecialiseringen, når de læser til pædagog, skriver Annegrete Juul og Tekla Canger. (Foto: Annegrete Juul og Tekla Canger)
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Annegrete Juul og Tekla Canger
Hhv. dekan for det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet og lektor ved læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole

"Der er brug for flere mænd i de danske daginstitutioner". "Der er brug for mænd. Tydelige mænd". 

Sådan lyder et par af budskaberne fra pædagogernes fagforening, BUPL, i deres seneste kampagnevideo, der skal sætte fokus på vigtigheden af, at der både er mandlige og kvindelige pædagoger i landets vuggestuer og børnehaver.

Vi bakker som uddannelsesinstitution fuldt op om målet med at skaffe flere mandlige pædagoger, men vi vil alligevel hejse et lille advarselsflag om den måde, hvorpå man omtaler mænd og pædagogik.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

For det at være mand betyder ikke per automatik, at man bibringer professionen et særligt perspektiv. 

Og den vigtige debat om ligestilling på arbejdsmarkedet, ikke mindst inden for velfærdsprofessionerne, kan desværre komme til at betyde, at vi tillægger pædagogers køn en alt for stor betydning.

Den mandlige pædagog er en meget bred kategori og repræsenterer ikke én bestemt måde at være pædagog på. Mænd er ikke nødvendigvis mere "tydelige" end kvinder, ligesom kvinder pr. definition heller ikke er mere "omsorgsfulde" end mænd.

Annegrete Juul og Tekla Canger

Vi skal undgå kønsstereotyper
I værste fald kan det indebære, at vi reducerer pædagogens køn til en stereotyp forestilling om, hvad det vil sige at være en mandlig eller kvindelig pædagog.

Den mandlige pædagog er nemlig en meget bred kategori og repræsenterer ikke én bestemt måde at være pædagog på. Mænd er ikke nødvendigvis mere "tydelige" end kvinder, ligesom kvinder per definition heller ikke er mere "omsorgsfulde" end mænd. 

Vi kender også problematikken, når børnehaver laver særlige aktiviteter for "raske drenge" og "søde piger".

Når det så er sagt, så er det vigtigt, at både piger og drenge har rollemodeller af begge køn at se op til i vuggestue og børnehave. Og det vil være godt for mangfoldigheden, at endnu flere mænd vælger dagtilbudsspecialiseringen, når de læser til pædagog på landets professionshøjskoler.

Læs også

Den gode pædagogik kommer først
Derfor er det også positivt, at uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen som en del af evalueringen af pædagoguddannelsen vil undersøge, hvorfor flere mandlige pædagoger søger mod skole og fritidsinstitutionerne, mens de sjældent åbner døren ind til gul stue i børnehaven.

Men til syvende og sidst er den gode pædagogik det vigtigste, og den kommer til udtryk, når såvel mænd som kvinder handler reflekteret professionelt. Når de forholder sig til køn snarere end "er" køn.

Det er i hvert fald det budskab, som vi sender vores dimittender ud i virkeligheden med.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00