Debat

DLF: Folkeskolen har et ansvar for at forebygge digitale krænkelser

Lærere skal uddannes i at ruste eleverne til en digital verden, hvor de kan udsættes for krænkelser. Eleverne skal gennem oplysning og forældresamarbejde lære at værne om privatlivet, gennemskue konsekvenser for deling af indhold, samt kende og sætte grænser, skriver Regitze Flannov.

Det kræver blandt andet et stærkt forældresamarbejde, hvis folkeskolen skal lykkes med at løfte ansvaret om at bekæmpe digitale krænkelser af børn, skriver Regitze Flannov.
Det kræver blandt andet et stærkt forældresamarbejde, hvis folkeskolen skal lykkes med at løfte ansvaret om at bekæmpe digitale krænkelser af børn, skriver Regitze Flannov.Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix
Regitze Flannov
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For nylig udkom Justitsministeren og regeringen med ni forslag til, hvordan man bekæmper digitale krænkelser af børn under overskriften ’Værn mod voksne, der krænker børn’.

Det bakker vi i Danmarks Lærerforening op om.

Temadebat

Hvordan beskytter vi børn mod digitale krænkelser?

Regeringen vil beskytte børn bedre mod digitale krænkelser. 

Sådan lød det fra justitsminister Nick Hækkerup (S), da han i maj præsenterede regeringens udspil “Værn mod voksne der krænker børn".  

En arbejdsgruppe skal blandt andet undersøge, om de gældende regler i straffeloven er tilstrækkelige, og om digitale krænkelser som grooming og sextortion kan straffes på lige fod med fysiske seksuelle krænkelser. 

Altinget Børn giver i en temadebat ordet til aktører og politikere, som vil debattere, hvilke tandhjul der bør skrues på for at gøre børns digitale liv trygt og sikkert. 

Her er deltagerne:

  • Camilla Mehlsen, digital medieekspert, Børns Vilkår 
  • Trine Baumbach, professor i strafferet og medlem af strafferetrådet
  • Karina Lorentzen (SF), retsordfører og medlem af Folketinget
  • Preben Bang Henriksen (V), retsordfører og medlem af Folketinget 
  • Jonas Ravn, seniorrådgiver, Center for Digital Pædagogik
  • Janne Tynell, stedfortrædende generalsekretær, Red Barnet
  • Regitze Flannov, formand, undervisningsudvalget, Danmarks Lærerforening
  • Miriam Michaelsen, formand, Digitalt Ansvar

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

For i takt med, at udviklingen i Danmark går mere og mere i retning af en øget digitalisering, bliver fokus på digital dannelse afgørende for vores liv og trivsel.

Denne opgave kan folkeskolen i høj grad understøtte.

Det betyder, at opgaven med at danne og uddanne eleverne langt fra længere kun handler om, hvordan vi er sammen i den fysiske verden. Det handler i høj grad også om, hvordan vi lever vores digitale liv online på iPaden, computeren og telefonen.

Mere end bare undervisning
Den øgede digitalisering stiller større krav til lærerrollen, der med den digitale udvikling er blevet mere kompleks.

Ikke nok med at lærerne skal holde fokus på, hvad der sker offline, skal der også være fokus på, hvad der sker online.

Derfor er det også vigtigt, at vi får fokus på lærernes uddannelse og efteruddannelse.

Lærerne har en vigtig opgave med at ruste eleverne til en digitaliseret verden, hvor de kritisk kan vurdere information og kommunikation og være socialt bevidste.

De skal være klædt på til at værne om privatlivet og gennemskue konsekvenser for deling på sociale medier. Det handler om at kende sine grænser og sætte grænser i tide.

Vi skal også klæde eleverne på, så de ved, at det er okay at tage en timeout, hvis der er noget, man er i tvivl om, hvorvidt er en god idé. Og at man ikke deler et billede af sig selv uden at have tænkt sig grundigt om. For deling af billeder af den ene eller anden karakter kan forfølge én resten af livet.

Vi klæder dem bedst på ved at skabe et refleksionsrum. Sådan et er folkeskolen. Det er et rum, hvor samtalen om digital adfærd og sikkerhed skal have plads.

Løftes med forældresamarbejde
Gennem skolens fag og undervisning kan lærerne understøtte eleverne i mødet med den øgede digitalisering, så de bliver i stand til at handle med selvstændig dømmekraft, men hvor eleverne også kan tage kritisk stilling til de nye muligheder og organiseringsformer, som en digital verden giver.

Men det handler også om, at forældrene skal turde interessere sig for, hvad det er, deres barn sidder og laver med telefonen, iPaden eller computeren.

Regitze Flannov, formand, undervisningsudvalget, Danmarks Lærerforening

Opgaven er vigtigt, men det er ikke en opgave, skolen kan løfte alene. Det ansvar løfter vi allerbedst, når vi gør det i fællesskab – for eksempel gennem et stærkt forældresamarbejde.

Her skal vi facilitere gode debatter på forældremøder, hvor fællesskabet omkring børnene kan sætte ind. Det er et vigtigt forebyggende tiltag i forhold til at beskytte eleverne mod digitale krænkelser og online mobning.

Men det handler også om, at forældrene skal turde interessere sig for, hvad det er, deres barn sidder og laver med telefonen, iPaden eller computeren. Forældre må gerne spørge interesseret ind til, hvad der sker på telefonen.

Det er netop sammen, at vi sørger for at gøre eleverne klar til at være en del af vores samfund, både online og offline.

Derfor er det en opgave, vi må og skal løfte i fællesskab. Sådan beskytter vi børnene mod digitale krænkelser.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00