Direktør for grønne delebiler: København skal have 'green flexibility'

DEBAT: Hvis vi skal komme i mål med statsministerens grønne gearskifte, er det ikke nok at ride med på den grønne bølge. København skal være mere end det - hovedstaden skal være en smart city, skriver Torben Andersen.

Af Torben Andersen
Direktør i GreenMobility

Tirsdag sidste uge skiftede statsministeren gear og gik endelig for fuld kraft ind i klimakampen med en klar udmelding om ingen benzin- og dieselbiler i Danmark efter 2035. Danmark er ikke det første land, der beslutter sig for at udfase benzin og diesel, men målet smager lidt af fordums udsyn og vilje til at gå forrest og opbygge eksportérbar knowhow, der kan finansiere velfærden.

Forleden forpligtede Københavns Kommune sig til under C40-samarbejdet at gøre dele af centrum udledningsfri i 2030, hvilket er fem år tidligere end statsministerens slutmål. Vi har travlt!

Vi kan ikke gå grønne over night
Vejen mod en udledningsfri bilpark består imidlertid af små, store, jordnære og praktiske tiltag, der nok skal genere mange. Regeringens klimaplan præmierer skrotning af gamle dieselbiler og stiller krav til kommunerne om at oprette flere dedikerede parkeringspladser til elbiler og rigeligt med ladestandere, så kapaciteten afspejler behovet.

Her kan de gode intentioner nemt blive ramt af ”hønen og ægget”-syndromet. Hvem køber en elbil uden adgang til parkeringsplads med opladning? Afsætter kommunen parkeringspladser up front for at bane vejen for nye elbiler?

Én ting er stensikkert - hvis tingene ikke begynder at ske nu, kommer vi ikke i mål i hverken 2030 eller 2035, for vi kan ikke alle sammen gå grønt over night i efteråret 2029.

Smart city
Bag kulisserne skal ladestanderne og nettet ikke kun levere strøm til bilerne; de skal også kunne suge strøm fra bilerne, så de kan fungere som gratis bufferbatterier i det samlede elnet og herigennem billiggøre vores elforsyning. Elbilerne får simpelthen en ekstrafunktion i smart city ud over at transportere folk. Cykler giver masser af motion, men ingen kraftbuffer. 

Gearskiftet giver omsider også Københavns Kommune mulighed for at differentiere parkeringsafgifterne mere, end tilfældet er i dag, hvor vores grønne delebiler betaler næsten 500 kroner i døgnet for at parkere i rød zone.

Nu burde der være hul igennem til, at elektriske delebiler kan parkere gratis og for alvor afhjælpe trængslen i hovedstaden, hvor delebilerne er så populære, at 4.6 procent af vores kunder har afhændet deres bil, 16 procent påtænker at sælge deres bil, og endnu flere overvejer slet ikke at købe en.

Juraen står i hvert fald ikke længere i vejen, og vores grønne delebiler kan sagtens klare flere ture til glæde for planeten og københavnerne, der gerne kombinerer gang, cykel, metro og delebil – tilsammen Green Flexibility!

Forrige artikel BL: Det, politikerne kalder parallelsamfund, kalder andre paradis BL: Det, politikerne kalder parallelsamfund, kalder andre paradis Næste artikel DI: Bæredygtigt byggeri skal stå på et fælleseuropæisk fundament DI: Bæredygtigt byggeri skal stå på et fælleseuropæisk fundament
Her er næste skridt på vejen mod en ny finanslov

Her er næste skridt på vejen mod en ny finanslov

OVERBLIK: Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en finanslov for 2019. Men hvad bliver det næste skridt, før aftalen bliver til virkelighed? Altinget giver dig her et overblik over den afsluttende proces.