IDA: Kan vi folkeliggøre det bæredygtige byggeri?

DEBAT: Det bæredygtige byggeri skal tættere på borgerne, men byggemarkederne skal ikke stå alene med oplysningsopgaven, skriver Thomas Damkjær Petersen.

Af Thomas Damkjær Petersen
Formand for Ingeniørforeningen, IDA

I byggebranchen har bæredygtigt byggeri i efterhånden en del år været et hyppigt tilbagevendende tema. Der er udviklet redskaber til beregning af totaløkonomi, vi har fået certificeringer som DGNB, og building green-konferencen er blevet et stadigt større tilløbsstykke.

Jeg kan nævne mange områder, hvor udviklingen er på et rigtig godt spor, men der ligger stadig en del arbejde foran os.

Vi skal bringe det bæredygtige byggeri tættere på borgerne. For selv om PensionDanmarks arbejde med bæredygtighed er vigtigt – og virkelig til efterlevelse for andre store bygherrer – så mangler vi lige at gå den ekstra mil og få fortalt historien til resten af Danmark.

Danskerne skal i tale
Jeg er sikker på, at gode mærkningsordninger og frivillige bæredygtighedsklasser kan bringe os videre mod målet. Men jeg var særlig glad for at læse indlægget fra Stark her på sitet 29. maj, for jeg mener, at der ligger en kæmpe mulighed for at få rigtig mange danskere i tale ved at kanalisere en del af oplysningsarbejdet igennem byggemarkederne.

Det er et oplysningsarbejde, der dels handler om at skabe et marked – en efterspørgsel efter byggekomponenter og løsninger, der er bæredygtige – og dels handler om at skabe en bevidsthed, når Danmark køber byggematerialer.

Hvad nu, hvis byggemarkederne satte bæredygtigt byggeri øverst på dagsordenen? Hvis kunderne altid kunne se, hvordan de skulle skille sig af med udslidte produkter? Hvis den miljømærkede maling fik flere forklaringer med, når den stod på hylden, og hvis den gode rådgivning, vi som kunder får i butikken, også altid havde en bæredygtighedsdimension med?

Betaler sig for hele Danmark
Perspektivet er enormt! Men jeg tænker ikke, at byggemarkederne skal stå alene med oplysningsopgaven.

Kommunerne har også en opgave. Selv om internet og google-søgninger hjælper mange borgere, når de skal i gang med byggeprojekter, så er der mange områder, hvor mere målrettet oplysning kunne hjælpe. Hvordan er det nu med affaldet, hvordan kan jeg få det sorteret rigtigt fra starten? Hvilke materialer skal jeg undgå, og hvilke skal jeg helst bruge?

Men hvem skal så betale for al den oplysning? Her mener jeg, vi skal se tingene i et samfundsøkonomisk perspektiv.

Når for eksempel PensionDanmark siger, at bæredygtighed kan betale sig for dem, så kan det nok også betale sig for hele Danmark at få bygninger med bedre indeklima, mindre miljøbelastning og færre affaldsudfordringer med svært nedbrydelige bygningskomponenter. 

Oplysningskampagner og rådgivning
Vi har haft rigtig megen fokus på at rådgive danskerne om, hvordan de kan opnå energibesparelser i boligen. Men det er ikke blot, når det gælder energibesparelser, at borgerne har glæde af oplysning og rådgivning.

Samme recept kunne vi med fordel bruge, når det gælder oplysning og rådgivning om eksempelvis ressource- og kemivalg i boligen.

Hvis vi faktisk ønsker et mere bæredygtigt byggeri, så skal vi have folket med på vognen – og da ingenting kommer af sig selv, så bliver politikerne nødt til at finde penge også til det.

Oplysningskampagner og rådgivning er next-step på vejen mod det bæredygtige byggeri.

Forrige artikel Energifond: Vi mangler stabile rammer for energirenovering Energifond: Vi mangler stabile rammer for energirenovering Næste artikel Stark: Vi kan ikke se skoven for bæredygtige træer Stark: Vi kan ikke se skoven for bæredygtige træer