Minister starter undersøgelse: Målet er at stoppe Lynetteholms klapning

Transportminister Trine Bramsen vil undersøge, om der kan findes alternativer til klapning af det havbundsmateriale, der bliver gravet op for at give plads til Lynetteholm. 

Transportminister Trine Bramsen vil undersøge alternativer til den kontroversielle klapning ved Køge Bugt. 
Transportminister Trine Bramsen vil undersøge alternativer til den kontroversielle klapning ved Køge Bugt. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Transportminister Trine Bramsen har givet grønt lys til en undersøgelse af, om den kontroversielle klapning af mudder fra havbunden under Lynetteholm kan erstattes af en anden løsning.

Det sagde ministeren under et samråd torsdag eftermiddag

“Jeg har forståelse for bekymringen omkring klapning. Derfor har jeg her til morgen fået opbakning i forligskredsen bag projektet til, at alternativer til klapning undersøges over de kommende måneder, hvor der alligevel ikke pågår klapning,” sagde hun her.

Transportministeren gjorde det samtidig klart, at hun håber, at undersøgelsen kan betyde, at klapningen, der er foregået i Køge Bugt siden starten af januar, bliver skrinlagt.

“Når alternativer undersøges, er det selvfølgelig med ønsket om at kunne stoppe klapning,” sagde ministeren.

Undersøgelsen vil ifølge transportministeren vare et par måneder. 

Læs også

Kan få betydning for økonomien

Samrådet torsdag skulle egentlig havde handlet om det økonomiske grundlag for Lynetteholm, som regeringen løbende har beskrevet som et selvfinansierende projekt.

Men på grund af den aktuelle mediestorm omkring projektets mulige påvirkning af havmiljøet, var det i lige så høj grad klapning, der blev diskuteret på det åbne møde i transportudvalget. 

Transportministeren havde også svært ved at bringe klarhed over økonomien, fordi den kommende undersøgelse af alternativer kan få betydning for beregningerne, forklarede hun.

"Der er kastet nogle væsentlige bolde op i luften, og hertil kommer den usikkerhed, der ligger i Ruslands invasion af Ukraine, som har stor betydning for alle typer af anlægsprojekter. Derfor vil jeg være meget forsigtig med at konkludere på økonomi på nuværende tidspunkt,” sagde Trine Bramsen.

Hun løftede samtidig sløret for, at By & Havn onsdag har sendt et opdateret budget for det samlede projekt til Transportministeriet, hvor anlægsøkonomien stadig er i "balance". 

Fik ikke post fra Sverige

Bekymringerne for klapningen ved Køge Bugt er blusset op, efter at DR har beskrevet et brev, der blev sendt fra den svenske miljøminister, Per Bolund, til hans danske miljøministerkollega, Lea Wermelin, og den daværende transportminister, Benny Engelbrecht, under folketingsbehandlingen af anlægsloven for Lynetteholm sidste år.

Her ytrede den svenske minister store bekymringer for projektets konsekvenser for havmiljøet, men brevet blev aldrig delt med Folketinget, der derfor vedtog anlægsloven uden at kende til advarslerne fra den svenske regering.

Sagen har fået flere ordførere til at rynke brynene og er ifølge Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der har udtalt sig til mediet Byrummonitor, mere alvorlig end den, der i februar fældende den daværende transportminister Benny Engelbrecht. 

Transportminister Trine Bramsen og miljøminister Lea Wermelin er indkaldt til et nyt samråd om den sag. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Bramsen

MF (S), fhv. forsvarsminister, transportminister og minister for ligestilling
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2007)

0:000:00