Bidt af Borgen (5:8) – Mens Birgitte Nyborg øver sig på selfies, forsøger Rosa Lund at erobre TikTok

Hvorfor tager politikerne så mange selfies, og virker de? Og hvordan er det egentlig at leve med konstante hadbeskeder og tilsvininger på sociale medier? Det er spørgsmålene, når Enhedslistens Rosa Lund er gæst i femte afsnit af podcastserien 'Bidt af Borgen'.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Caroline Tranberg

Sociale medier har forandret dansk politik, siden Birgitte Nyborg, Katrine Fønsmark og co. sidst var på skærmen i sæson 1 til 3, som blev sendt fra 2010-2013.

Selfies, tweets, Instagram-stories og likes på Facebook er en faktor, som politikere og medier i dag er nødt til at forholde sig til – og de ved det. Både i fiktionens og virkelighedens verden er der en velovervejet strategi bag hvert eneste opslag og billede.

Men er det ikke akavet at tage så mange selfies? Virker de overhovedet? Og er samspillet mellem sociale medier og politik realistisk gengivet, når Michael Laugesen belærer Birgitte Nyborg om, at det er vigtigt med en "lækker Instagram-profil"?

Det taler vært Maja Hagedorn, Borgen-nørd Martin Mauricio og folketingsmedlem Rosa Lund (EL) om i ugens afsnit af 'Bidt af Borgen'. Og så kommer der kloge indspark fra SoMe-ekspert og tidligere rådgiver i Liberal Alliance Marcus Stoltze.

Lyt med og få svarene, når Altinget dykker ned i femte afsnit af Borgens nye sæson i podcastserien 'Bidt af Borgen'.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rosa Lund

MF (EL)
cand.soc. i jura (Københavns Uni.)

Maja Hagedorn Hansen

Redaktionschef, Altinget
Journalist, DMJX (2017)

Marcus Stoltze

Kampagnechef, Dansk Erhverv, fhv. seniorrådgiver, Operate
cand.comm. (RUC 2017)

0:000:00