Fagbevægelsens presse i ny fremgang
Niels Th. Dahl
JournalistVores foreløbige resultater tyder på, at a-pressen og fagbevægelsens medier er i fremgang i forhold til tiden lige efter Aktuelts lukning.
Anker Brink Lund
Professor ved Handelshøjskolen CBS
Det er kun otte år siden, fagbevægelsen måtte vinke farvel til sit sidste store flagskib i det danske medielandskab.
Trods adskillige relanceringer, navneskift og forsikringer om redaktionel uafhængighed trak LO i 2001 stikket til dagbladet Aktuelt, der måtte lukke efter ikke mindre end 130 års aktiv tjeneste. Mange drog den tilsyneladende logiske konklusion, at tiden var ved at løbe fra medier med rødder i den danske fagbevægelse.
Men noget tyder på, at tiderne måske igen er ved at vende. I årene efter Aktuelts lukning har A-Pressen A/S, som fagbevægelsens presse nu kaldes, nemlig stille og roligt investeret i flere og flere nye medieselskaber.
Satsninger fra fagbevægelsen på mediemarkedet siden 2001:
2001: Aktuelt går ind
2002: LO åbner ugebrevet A4
2005: A-Pressen investerer i 24,5 pct. af avisen metroXpress
2007: A-pressen køber 40 pct. af netavisen Mediawatch og hele nyhedsbureauet Newspaq
2009: A-pressen investerer i 51 pct. af Avisen.dk
A-pressen ejer derudover helt eller delvist læringsvirksomheden Semanus, reklamebureauerne Uberkant og Vermø.