Ny kvalitet kræver friske nye penge
Henrik Theil
Kvalitet i den offentlige service - regeringens mål
Den offentlige service skal give alle danskere et solidt fundament for den enkeltes frie udfoldelsesmuligheder, for familier og for vores fælles samfundsliv.
Den skal fremme den enkelte borgers trivsel og evne til at tage del i samfundet. Og de offentlige tilbud skal skabe tryghed ved at være der, når der er brug for hjælp. Men de offentlige tilbud må ikke fratage os ansvaret for vores eget liv og vores familie.
Den offentlige service skal derfor være af høj faglig kvalitet, være lydhør over for borgernes behov, leveres effektivt og værne om personlig frihed og ansvar.
Kvalitet for pengene
Den offentlige sektor kan vokse lidt hvert år, uden at vi sætter den holdbare samfundsøkonomi over styr. Men høj kvalitet kan ikke alene sikres ved at sætte flere penge af til service. Danmark er i forvejen et af de lande, som bruger allerflest offentlige penge på service til borgerne. Det danske skattetryk er blandt verdens højeste.
Derfor er det ikke nok at give flere penge til velfærd. Vi skal også hele tiden sikre, at vi har en offentlig sektor, som leverer kvalitet i verdensklasse.
Formålet med drøftelserne om kvalitet i den offentlige sektor er med statsminister Anders Fogh Rasmussens (V) ord:
"Vi skal drøfte udvikling og rekruttering, altså hvordan vi bedst udvikler medarbejdernes kompetencer, sikrer en professionel ledelse samt sikrer videre- og efteruddannelse af medarbejderne."
"De opgaver, som vi skal behandle i trepartsdrøftelserne, er friske nye opgaver, og det kræver friske nye penge," siger FTF's formand Bente Sorgenfrey, der er leder af FTF's delegation på onsdagens møde. De tre andre FTF'ere er fra BUPL, Danmarks Lærerforening og Dansk Sygeplejeråd.