Ny rapport: Medierne dækkede mænd og kvinders valgkampe lige tæt

LIGESTILLING: Medierne diskriminerede ikke folketingskandidater på køn i dækningen af forårets valgkamp, viser stort nyt studie fra SDU. Kvinder bør alligevel fylde mere, mener Kvinfo. 

Mette Frederiksen og Inger Støjberg var de to mest omtalte kvinder i valgkampsdækningen. 
Mette Frederiksen og Inger Støjberg var de to mest omtalte kvinder i valgkampsdækningen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen
Fakta
Top 10 mest omtale i valgkampen
1. Lars Løkke Rasmussen (V) 748 omtaler
2. Mette Frederiksen (S) 690 omtaler
3. Rasmus Paludan (SK) 250 omtaler
4. Kristian Thulesen Dahl (DF) 212 omtaler
5. 
Morten Østergaard (R) 177 omtaler
6. 
Kristian Jensen (V) 161 omtaler
7. Anders Samuelsen (LA) 146 omtaler
8. Inger Støjberg (V) 144 omtaler
9. Søren Pape Poulsen (K) 132 omtaler
10. 
Pia Olsen Dyhr (SF) 125 omtaler

Kilde: Rapport om mediernes dækning af valgkampen

Mandlige og kvindelige politikere havde omtrent lige let adgang til pressen i forårets valgkamp. 

Det viser en stor undersøgelse, som Mediernes Forsknings- og Innovationscenter ved SDU har lavet i samarbejde med Kvinfo og Dansk Journalistforbund.

Her har forskerholdet indsamlet samtlige artikler udgivet af de landsdækkende aviser i valgkampen og derefter talt op, hvor mange gange hver enkelt folketingskandidat er blevet omtalt. 

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00