Trafikmafiaens godfather ved vejs ende

Fhv. trafikminister, major Kaj Ikast (K), der fylder 70 næste år, trækker sig tilbage efter 50 år i politik og i Hjemmeværnet. Han er netop tildelt Kommandørkorset af 1. grad. Kaj Ikast har ansvaret for bl.a. opførelsen af Storebælts- og Øresundsbroen, samt ca. 600 km motorvej. Han fortæller Altinget.dk om nogle af sine mange oplevelser.

Nu er jeg færdig med at ændre Danmark fra landbrugssamfund til industrisamfund.

Kaj Ikast (K)
Major og fhv. trafikminister, MF
Fakta
Major Kaj Ikast (K), født 2/12 1935 i Viborg. Medlem af Folketinget fra 1983. Trafikpolitisk ordfører fra 1983. Trafikminister 1990-93. Fmd. for Trafikudvalget fra 2001. 3. næstformand for Folketingets Præsidium fra 2001.

Næstfmd. Det Danske Luftfatsselskab A/S og medlem af bestyrelsen for SAS 1987-90. Medlem af Præsidiet for Nordisk Råd 1998-2002.

Priser for bl.a. Årets Københavner 1991 og Ekstra Bladets Nytårstorsk 1994. Hansa-Prisen 1994 og "Brobyggerprisen" (fra The Bridge Club) 1999. Tildelt Kommandørkorset af 1. grad 2004.


Kilde: ft.dk & Altinget.dk
”Har jeg sat mig noget for, bliver det gennemført. Lige meget hvor længe, det skal tage. Det tog 22 år at få lovgivet om udvidelsen af motorvejsnettet. Min viljestyrke er stor," siger Kaj Ikast stolt til Altinget.dks udsendte medarbejder.

Vi befinder os i det ene af de to hjørnekontorer på Borgen. Man kan se Storkespringvandet på Amagertorv fra det ene vindue og Holmens Kanal fra det andet.

”Det andet hjørnekontor er jo statsministerens. Da Nyrup kom til, sagde vi, at han fik magten, og jeg udsigten”, ler Kaj Ikast på jysk og skænker kaffe op.

Hvad får dig til ikke at genopstille ved næste valg?

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00