Centrale aktører om ny indsamlingslov: Ønsker ikke ret til at hente oplysninger om indsamlere fra banker og revisorer

Retssikkerheden vejer tungere end hensynet til smidig sagsbehandling i sager med mistanke om indsamlingssvindel, lyder begrundelsen fra ISOBRO og Dansk Erhverv

Det kan være svært at afsløre svindel med indsamlinger, som i dag ofte foregår digitalt. Men både ISOBRO og Dansk Erhverv mener ikke, at Indsamlingsnævnet skal have ret til at hente oplysninger fra banker, revisorer osv. for at komme det til livs - hensynet til retssikkerhed vejer tungere, mener de. 
Det kan være svært at afsløre svindel med indsamlinger, som i dag ofte foregår digitalt. Men både ISOBRO og Dansk Erhverv mener ikke, at Indsamlingsnævnet skal have ret til at hente oplysninger fra banker, revisorer osv. for at komme det til livs - hensynet til retssikkerhed vejer tungere, mener de. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Gitte Skotby-Young Ballenstedt

Hvis Indsamlingsnævnet har mistanke om indsamlingsfusk, hvidvask eller terrorfinansiering, skal nævnet kunne hente oplysninger om indsamler direkte hos for eksempel banker eller revisorer.

Det lægger regeringen op til i et forslag til ændring af indsamlingsloven, som netop har været i høring. 

Men to af de centrale aktører på området – nemlig Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, ISOBRO og Dansk Erhverv, som desuden huser Civilsamfundets Brancheforening, mener det er for vidtgående beføjelser. Begge organisationer er desuden repræsenteret i Indsamlingsnævnet. 









0:000:00