Direktør: Konkurrence mellem sociale aktører går ud over de udsatte

STOP: Foreningen Nydansker vil afskaffe konkurrencen mellem sociale aktører. Effektiviteten skal op, og bidragyderne skal kræve, at aktørerne samarbejder om udbud, mener foreningens direktør, Torben Møller-Hansen.

De sociale aktører skal fokusere mere på den bedste indsats, mener direktør i Foreningen Nydansker Torben Møller-Hansen. 
De sociale aktører skal fokusere mere på den bedste indsats, mener direktør i Foreningen Nydansker Torben Møller-Hansen. Foto: /Ritzau/RIORDAN BOLL IVAN/
Claus Nordahl

“Vi bør aldrig acceptere konkurrence på det frivillige sociale område. De udsatte mennesker, vi arbejder for, og de frivillige, der stiller deres tid til rådighed, har krav på, at vi, der leder indsatsen, ikke tænker på os selv, vores egen organisation og vores eget brand – men derimod på den bedste indsats. Det er en dagsorden, der ikke tales meget om.”

Sådan skrev Torben Møller-Hansen, direktør i Foreningen Nydansker, på LinkedIn, da han for to uger siden læste Altingets artikel om Red Barnet og Børns Vilkårs udbyggede samarbejde på børneområdet.

De sociale aktører skal presses
“Jeg læste artiklen og fik en spontan glæde over at se, at to så markante aktører har droppet konkurrencen og går sammen og finder bedre løsninger til fordel for børnene. Men det skal ske i langt højere grad, end det sker i dag. Og de sociale aktører skal presses til at gå sammen om langt mere,” siger Torben Møller-Hansen.

Han ønsker, at det bliver kendetegnende for alle de aktører, som arbejder med frivillige.

"Vi bør aldrig acceptere konkurrence på det frivillige sociale område," siger Torben Møller-Hansen.

“For vi skylder de frivillige, at de altid har den bedste organisering af det bidrag, de giver til vores samfund,” siger han.

Foreningen Nydansker arbejder non-profit for at bane vejen for nydanskere på arbejdsmarkedet. Foreningen tilbyder alt fra mentorordninger og kurser til mangfoldighedsledelse og rekruttering. Men alt for ofte ender foreningen og dens medspillere af sociale aktører med at byde ind på en privat eller offentlig opgave alene. Og det giver ikke mening, fortæller direktøren.

Er det bedste tilbud den bedste løsning?
Som sektor har vi fået øjnene op for, at vi skal samarbejde mere, mener Torben Møller-Hansen. Men der er ikke sat tvungne strukturer op, fortæller han.

“Når en kommune udbyder sprogundervisning, så sidder en række udbydere og giver hver deres tilbud. Men hvem siger, at det bedste tilbud er den bedste løsning? Hvorfor inviterer man ikke i højere grad aktørerne ind til en snak og opfordrer dem til samarbejde?” spørger direktøren.

Det samme efterlyser han fra fondenes side, når de sætter fokus på et område. Han mener bestemt, at opfordring til samarbejder sker i højere og højere grad. Men direktøren vil have det sat i system, så sektoren simpelthen præsterer bedre.

Kommunerne bør gå forrest
Torben Møller-Hansen efterspørger, at kommunerne går forrest med deres udbud. Han vil have kommunerne til at være helt skarpe på, hvad de skal have løst og hvordan det skal måles. Og så skal de invitere til møde.

“Kommunerne skal sætte sig ned og screene området for aktører, som de kan se være en del af en løsning. Så skal de invitere alle til et fælles møde. Der skal de diskutere samarbejder, hvor styrker og svagheder skal på bordet. Og når kommunen trækker sig ud af lokalet, så skal de opfordre aktørerne til at blive siddende. Helt lavpraktisk,” siger Torben Møller-Hansen og fortsætter:

“Fonde og  kommuner skal blive bedre til at opfordre til samarbejder. Det er ikke altid, at vi som forening vinder et udbud, men vi vil hellere tabe til en stærk og god klynge end til en enkelt aktør, som ikke kan klare opgaven.”

Kig på bilproducenterne
Direktøren mener, at sektoren skal rette blikket mod bilproducenterne, der både konkurrerer og samarbejder på samme tid. De omkostningseffektiviserer på den helt rigtige måde, mener Torben Møller-Hansen.

“Når tre bilfabrikanter går sammen om at designe en bil, så udvikler de i fællesskab og bruger den samme platform til bagefter at lave flere forskellige biler. Det er samarbejde om innovation og udvikling, som skaber bedre og billigere produkter. De taler sammen og bruger hver deres spidskompetence bedst,” siger direktøren.

Han påpeger, at hvis lederne af organisationerne ikke formår det samspil, så risikerer aktørerne, at de tager imod dyrebar arbejdskraft og bruger den for dårligt, fordi de sidder med hver deres halvgode velfærdsprojekt. Og det kan hverken de frivillige eller samfundet være tjent med.

“Vores brændstof er frivillig arbejdskraft,” understreger direktøren.

“Vi er ikke de dygtigste”
Foreningen Nydansker har gennem de seneste år søgt flere samarbejder, når de fandt et udbud eller en fond, som de gerne ville byde ind på. Det har været en væsentlig grund til den succes, som foreningen har opnået, mener direktøren.

“Når du kigger på vores opgaver, så er der er en hovedvægt på samarbejder frem for soloopgaver. For vi ved godt, at vi ikke er de dygtigste på alle områder. Vi har spidskompetencer, og så dækker vi os af med samarbejder på de områder, hvor vi har noget at lære. Det er vores dna,” siger Torben Møller-Hansen.

Da Novo Nordisk krævede samarbejde
Da flygtningekrisen var på sit højeste, bad Novo Nordisk Foreningen Nydansker og Røde Kors om at komme med deres bud på, hvordan Novo Nordisk kunne tage sin del af samfundsansvaret.

Foreningen Nydansker kom med de bedste løsninger til højtuddannede flygtninge, mens Røde Kors havde de bedste løsninger på det sociale område. Og Novo Nordisk ville have det bedste fra begge verdener. Derfor bad virksomheden de to aktører om at udfordre hinandens modeller og sammen finde en løsning, som kunne blive Novo Nordisks bidrag til flygtningekrisen.

“Det var super stærkt set af Novo Nordisk, at vi kunne noget forskelligt. Processen var udfordrende, for vi havde ikke prøvet det før, men vi endte med en løsning og nogle resultater, som var bedre end det, vi som forening alene havde lagt på bordet,” siger Torben Møller-Hansen og fortsætter:

“Den måde at have overblik på er unik og værd at gå efter. I stedet for at sætte noget i udbud og så bare tage den bedste isolerede løsning.”

Mere for pengene
Torben Møller-Hansen ser både en mulighed og en forpligtelse til samarbejde. Og han er ikke bange for, at for meget samarbejde vil skabe monopollignende tilstande og svække innovationen i sektoren.

“Jeg er ikke imod konkurrenceudsættelse. Det skaber omvendt transparens, når flere aktører sætter sig med hvert deres redskaber foran en køber. Køberen får en dybere indsigt i problemstillingerne og processerne i projekterne. De kan derfor bedre se, hvad hver aktør er dygtig til og hvad de hver især koster. De får simpelthen mere for pengene,” siger Torben Møller-Hansen og peger på eksemplet med Novo Nordisk.

“Hellere samarbejde end udbud alene”
“Novo Nordisk kom tættere på en realistisk forståelse af de mange forskellige løsninger, der altid er en udfordring. Det ville de nødvendigvis ikke have fået ved at have modtaget et otte siders pitch til en løsning udarbejdet kun af Foreningen Nydansker,” siger direktøren.

Samarbejdet med andre aktører er altafgørende for sektorens fremtid, mener Torben Møller-Hansen. Og derfor tøver han heller ikke, da Altinget spørger ham, om han vil foretrække at vinde et udbud alene eller dele pengene i et samarbejde med andre?

“Vi vil hellere samarbejde end vinde et udbud alene.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Torben Møller-Hansen

Virksomhedsleder, Idræt Gentofte Kommune
cand.merc. i HR og strategisk ledelse (CBS 1995)

0:000:00