Ny bevægelse skal hjælpe unge med at redde verden via sociale medier

TEKNOLOGI: Nyt projekt støttet af Tuborgfondet skal samle unge omkring FN’s verdensmål via sociale medier. Det sker i erkendelsen af, at de gamle organisationsformer har spillet fallit. Og at der skal nye mobiliserende kræfter til.

Foto: Udenrigsministeriet
Klaus Ulrik Mortensen

For nylig kunne FN’s halsbrækkende ambitiøse mål om i 2030 at have udryddet sult, fattigdom, klimaforandringer og global ulighed fejre tre års fødselsdag under den årlige generalforsamling i New York.

En begivenhed, som har affødt mange lovprisende udtalelser verden over. Men som i Danmark også blev fejret ved, at Tuborgfondet annoncerede, at man sprøjter penge i en ny digital bevægelse kaldet “I Love Global Goals”.

Bevægelsen, som bærer akronymet ILGG, er startet af firmaet Hansen & Ersbøll Agenda og har efterfølgende etableret sig som selvstændig forening.

Fra modeller og computerspil til verdensmål
Målet er først og fremmest at råbe ungdommen op på sociale medier som Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram. Og – hvis man skal være lidt mere højtravende – at gøre ‘verdensmål til hverdagsmål’, som aktørerne selv beskriver det i pressematerialet.

Fakta
Tuborgfondet er en almennyttig fond under Carlsbergfondet, der i samarbejde med foreninger, organisationer og engagerede ildsjæle arbejder for at styrke unges engagement i samfundet.

I Love Global Goals fokuserer på unges muligheder for at agere bæredygtigt inden for fem områder:

  • #iVoteGlobalGoals – hvordan du kan bidrage til bæredygtigheden i dine politiske valg
  • #iBuyGlobalGoals – er du bæredygtig i de produkter, du køber, og de virksomheder, du støtter?
  • #iLiveGlobalGoals – de muligheder, du har for at leve bæredygtigt i hverdagen og på ferier
  • #iInvestGlobalGoals – dit potentiale for at tænke bæredygtigt i pensionsopsparing/investeringer
  • #iWorkGlobalGoals – dit valg om at bidrage bæredygtigt gennem studie og arbejdsliv.

“Problemet er, at mange unge ikke ved, hvad der sker omkring dem. Her kan sociale medier spille en afgørende rolle i at oplyse og aktivere folk. Lige nu er det smartere at følge modeller eller spille World of Warcraft, end det er at redde verden. Og det vil vi gerne ændre på,” siger direktør i Hansen & Ersbøll Agenda Lotte Hansen.

Foreningen har betalt Epinion for at udføre en undersøgelse, der viser, at kun en tredjedel af befolkningen mellem 18 og 30 år mener, at de selv gør nok for at passe på verden. Men samtidig viser besvarelserne, at bæredygtighed er aldersgruppens vigtigste emne ved politiske valg.

Vi er helt med på, at man ikke redder hele verden på et år via sociale medier. Men i en tid, hvor de traditionelle organisationsformer i civilsamfund er i stærk forandring, er det afgørende at finde nye måder at samle folk omkring en sag.

Nanna Bang
Souschef, Tuborgfondet

Fem hashtags til et døende foreningsliv
Bevægelsen er forankret i fem hashtags, som skal skabe opmærksomhed omkring opfyldelsen af FN’s 17 verdensmål:

  • #iVoteGlobalGoals
  • #iBuyGlobalGoals
  • #iLiveGlobalGoals
  • #iInvestGlobalGoals
  • #iWorkGlobalGoals

Afhængig af ens funktion i samfundet kan man så rose enten egne ellers andres initiativer på eksempelvis forbruger- eller finansområdet.

Eller som finansminister Kristian Jensen (V) på Twitter vise, at man skam tager arbejdet med verdensmålene dybt seriøst:

 


Lotte Hansen håber, at foreningens arbejde kan være med til at mobilisere danskerne via sociale medier til at tage verdens aktuelle og fremtidige tilstand alvorligt. Lidt på samme måde, som da MeToo-bevægelsen hurtigt samlede globalt momentum.

“Fakta er, at det er svært at mobilisere unge i den virkelige verden. Næsten alle foreninger oplever medlemstilbagegang. Gammeldags forpligtende fællesskaber med betaling af girokort appellerer ikke til de unge. Og så bliver vi nødt til at flytte engagementet over i et andet rum,” siger hun.

Vi ved for lidt om digitale fællesskaber
Nogenlunde samme motivation lyder fra souschef i Tuborgfondet Nanna Bang. En kortlægning fra fonden viser, at unge engagerer sig på nye måder og i stigende grad afprøver nye forenings- og organiseringsformer.

“Tidligere på året lavede vi en analyse af de unges engagement, som viser, at vi desværre ved meget lidt om, hvordan de unge engagerer sig i digitale fællesskaber. Hvad virker, når man skal samle unge omkring en sag, og hvad skal man for enhver pris afholde sig fra. Det er noget af det, som vi håber at blive klogere på,” forklarer hun.

Bevillingen lyder i første omgang på 600.000 kroner. Næste sommer skal fonden så tage stilling til, hvorvidt man ønsker at poste yderligere penge i arbejdet.

“Tanken er, at FN’s verdensmål skal rykke ud af kontorerne i New York og blive konkrete for den store gruppe af unge mennesker, som ønsker at bidrage til en mere bæredygtig verden,” siger Nanna Bang og fastslår:

“Vi er helt med på, at man ikke redder hele verden på et år via sociale medier. Men i en tid, hvor de traditionelle organisationsformer i civilsamfund er i stærk forandring, er det afgørende at finde nye måder at samle folk omkring en sag.”

Men kan man skabe det samme engagement uden et fysisk rum?

“Nej. Det tror jeg, bliver svært. Det er derfor, at det er så vigtigt, at ILGG ikke bliver en like-bevægelse, men også kobles op på en række fysiske begivenheder. Eksempelvis samler man 5. november 150 unge til en høring om verdensmålene på Christiansborg.”

“Men det ændrer ikke på, at det er en risikofyldt investering. Og at vi ikke kan være sikre på, at vi får det ønskede resultat ud af det.”

Hashtags skal åbne fysiske døre på skolerne
Når ILGG om et år skal evalueres, håber Lotte Hansen, at hver femte unge dansker har hørt om foreningen. Men også hun understreger, at man i jagten på opmærksomhed ikke vil gå på like-hunting.

“Vi kunne godt have valgt at alliere os med en række kendte mennesker, som stillede sig op og talte verdensmålenes sag. Men det er ikke målet. Målet er, at vi skal bruge opmærksomheden på sociale medier til at åbne døre på efterskoler og gymnasier, så vi også møder de unge i et fysisk rum,” siger hun.

Er der en risiko for, at de unge ikke tager hashtaggene til sig. Og at kampagnen derfor fiser ud uden at skabe den ønskede opmærksomhed?

“Nu er jeg primært glad for, at der er så mange, som gerne vil samarbejde med os. Men ja, den frygt er der da. Og den er især koblet sammen med, at krisebevidstheden i befolkningen måske ikke er stærk nok.”

“Jeg hæfter mig dog ved, at der lader til at være en stærk alliance mellem ungdommen og verdens ledere om, at der er brug for handling. Og så satser jeg på, at de kræfter er stærke nok til at råbe resten af os op.”

Dokumentation

Her er FN's 17 verdensmål

  • Afskaf fattigdom
  • Stop sult
  • Sundhed og trivsel
  • Kvalitetsuddannelse
  • Ligestilling mellem kønnene
  • Rent vand og sanitet
  • Bæredygtig energi
  • Anstændige jobs og økonomisk vækst
  • Industri, innovation og infrastruktur
  • Mindre ulighed
  • Bæredygtige byer og lokalsamfund
  • Ansvarligt forbrug og produktion
  • Klimaindsats
  • Livet i havet
  • Livet på land
  • Fred, retfærdighed og stærke institutioner
  • Partnerskaber for handling.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lotte Hansen

Adm. direktør, Hansen & Ersbøll Agenda
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), journalistisk tillægsuddannelse (DJH 1999)

Nanna Callisen Bang

Direktør, Etisk Handel Danmark
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2001)

Kristian Jensen

Direktør, Green Power Denmark, fhv. udenrigsminister, MF og næstformand for Venstre
bankassistent (Unibank Lemvig 1993)









0:000:00