A-kasser: Lad den digitale beskæftigelsesindsats fortsætte efter corona

DEBAT: Nedlukningen har lært os, at digitale samtaler med a-kasser og jobcentre permanent skal erstatte det fysiske møde for ledige borgere, skriver repræsentanter fra tre a-kasser.

Af Steen Lund Olesen, Christian Friis og Karsten Mølgaard Jensen
Hhv. Formand i FTF-A, direktør i CA A-kasse og administrerende direktør i Ase.

Corona-epidemien har ændret vores hverdag fundamentalt. Afstand, håndsprit og adfærdsmønstre i alle afskygninger på den korte bane. Digitale løsninger, ændrede arbejdsprocesser og nye metoder på den lange.

På beskæftigelsesområdet kalder det på løsninger, der ikke bare er midlertidige, men som er gennemtænkte og permanente.

Under corona-nedlukningen har a-kasser og jobcentre kastet sig ud i at afholde digitale samtaler med ledige borgere fremfor de gammeldags samtaler med fysisk fremmøde. Et forsøg som regeringen har givet dispensation til frem til 1. oktober.

Forsøget har været en succes. Og med mere end 350.000 årlige samtaler alene i a-kasserne og cirka én million samtaler med forsikrede ledige i jobcentrene, er fordelene ved en forsat digitalisering til at få øje på.

Tilfredsheden stiger 
Først og fremmest er det en fornøjelse at kunne tilbyde netop den kommunikationsform, der virker bedst for den enkelte ledige borger.

Det er faktisk helt afgørende for en god samtale. Og taler vi kvalitet, ja, så stiger tilfredsheden blandt de ledige borgere, når de selv kan vælge samtaleform.

Herudover har de nye muligheder for digital kontakt medført lavere sygefravær, reduceret tidsforbrug og omkostninger via mindsket transportbehov. Alt sammen naturligvis ud over det helt umiddelbare formål, nemlig at begrænse smitterisikoen.

Vi er derfor overbeviste om, at potentialet ved digitalisering er stort. Ifølge Kommunernes Landsforening vurderer ni ud af ti jobcentre, at det vil styrke beskæftigelsesindsatsen, hvis de også fremover får mulighed for at holde samtaler med ledige via telefon eller videoløsninger som eksempelvis Zoom, Skype, FaceTime eller andet.

Der er langt overvejende enighed blandt jobcentrecheferne om, at de nye samtaleformer fungerede.

Krydser fingre for, at Christiansborg bakker op 
Og dette gælder ikke kun for de mere end to millioner jobparate forsikrede i a-kasserne. For de mest udsatte borgere kan det også være en fordel at udskifte de traditionelle møder med andre samtaleformer. Det viser nordjyske frikommuneerfaringer.

For eksempel kan det for borgere med angstproblematikker være voldsomt ubehageligt at sidde i et venteværelse og skulle ind i et lille kontor til en samtale med en medarbejder. Derfor laver sagsbehandlerne i Jammerbugt Kommune nu også videomøder med kontanthjælpsmodtagere, der er langt fra arbejdsmarkedet.

Vi vil derfor komme med en kæmpe opfordring til, at man fra politisk hold griber den unikke læring corona-nedlukning, trods alt, har givet os, og også efter den 1. oktober vil tillade brug af de digitale samtaler, som a-kasser og jobcentre fik stablet på benene under nedlukningen.

Det vil både være fornuftigt sundhedsmæssigt, økonomisk og menneskeligt. Et er sikkert: a-kasser, jobcentre og de ledige borgere er parate til at gribe nye digitale muligheder.

Nu krydser vi fingre for, at vi blive bakket op fra Christiansborg.

Forrige artikel Dansk IT: Digitalt hjemmearbejde er blot begyndelse til et forandret arbejdsliv Dansk IT: Digitalt hjemmearbejde er blot begyndelse til et forandret arbejdsliv Næste artikel IDA: Coronakrisens digitale spring kan blive svært at fastholde IDA: Coronakrisens digitale spring kan blive svært at fastholde