Debat

Debat: Dataetik er et afgørende konkurrenceparameter

DEBAT: Omfavn persondataforordningen, for dataetik er en unik markedsføringchance. Desuden kan den være med til at effektivisere arbejdsgangene og øge gennemsigtigheden, skriver Niels Martin-Brøchner, direktør i Contractbook. 

Det kan betale sig for virksomheder at markedsføre sig på at tage forbrugernes datasikkerhed seriøst, skriver Niels Martin-Brøchner.
Det kan betale sig for virksomheder at markedsføre sig på at tage forbrugernes datasikkerhed seriøst, skriver Niels Martin-Brøchner.Foto: /ritzau/Lars Krabbe
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niels Martin-Brøchner
Administrerende direktør i Contractbook

Ifølge en undersøgelse fra PwC ser de danske virksomheder EU's persondataforordning som den tredjestørste trussel i de kommende tolv måneder.

Der er ikke noget at sige til, at danske virksomheder skuer frygtsomt ud i horisonten, hvor den 18. maj ikke længere er en fjern fremtid. Truslen om bøder på op mod 20 millioner euro, en omfattende lov fra EU’s snørklede korridorer og en betænkning fra Justitsministeriet på over 1.000 sider er nok til at tage pusten fra enhver.

Lad mig straks slå fast, at det er en kompliceret lov med vidtrækkende konsekvenser. Når det er sagt, er der ingen grund til panik, hvis man har rent mel i posen og en forretningsmodel, der ikke er baseret på databehandling.

Fakta
Deltag i debatten!

Da udgør persondataforordningen snarere en gylden mulighed for at få strømlinet arbejdsgange og optimeret sig i forhold til en af fremtidens vigtigste konkurrenceparametre, dataetik.

Det skorter ikke på konsulentbureauer, der tilbyder rådgivning. Men gode råd er dyre og retorikken forekommer ofte overdreven, fordi konsulentbureauernes markedsføring ikke tager højde for virksomhedernes varierende behov.

Ved at tage persondataforordningens krav til datasikkerheden seriøst slipper man ikke bare for bøder. Man positionerer sig som en dataetisk virksomhed og kan markedsføre sig på at respektere forbrugerens privatliv.

Niels Martin-Brøchner

Alle virksomheder indsamler data, så alle virksomheder må forholde sig til forordningen. For størstedelen af danske virksomheder handler det dog mest om at få styr på kontrakthåndteringen. Her bliver persondataforordningen en gylden mulighed for at effektivisere.

Effektiviserede arbejdsgange og økonomisk besparelse
Med den nye lov om dataportabilitet og retten til at blive glemt får privatpersoner ret til indsigt i de personoplysninger, en virksomhed besidder, og i sidste ende også at få dem slettet. Hermed bliver det nødvendigt for virksomhederne at indføre et organiseret og navigerbart system, hvor de kan dokumentere deres retskaffenhed.

Det nytter med andre ord ikke at have persondata liggende i endeløse mailtråde eller vilkårlige ringbind ude i regnskabsafdelingens ulåste baglokale, hvor det på en og samme tid er for svært at finde dem og for nemt at tilgå dem.

Persondataforordningen bliver da en chance for at afklare hierarkier og arbejdsopgaver, digitalisere juridiske dokumenter, arkivere dem på en overskuelig måde og opbevare dem i nogle sikre, krypterede rum. Sådan en proces vil nok være tidskrævende, men i sidste ende vil virksomhederne stå tilbage med et mere effektivt workflow, et større overblik og en øget gennemsigtighed. De vil tilmed være mere digitaliserede end før.

Samtidig harmoniserer persondataforordningen de 28 EU-medlemslandes datalove, hvormed internationale firmaer nu får ét sæt regler at arbejde efter. Det estimerer EU selv vil spare virksomhederne op mod 2,3 milliarder euro om året.

En markedsføringschance
Det er ikke kun internt i virksomhederne, at persondataforordningen er en god anledning til at optimere. Også eksternt kan øget databeskyttelse vise sig at blive en god investering.

McKinsey og comScore publicerede i år en rapport, der viste, at kun 26 procent af de adspurgte forbrugere foretrækker, at deres persondata indsamles, analyseres, opbevares og forbindes til deres identitet for at give dem mere målrettet indhold. Forbrugernes behov for øget datasikkerhed kan desuden aflæses i den ekstensive brug af adblocker og VPN-software.

EU ekspliciterer i forordningens indledning, at formålet er at styrke forbrugernes tillid til det digitale marked. Dataetik er på vej til at blive et afgørende konkurrenceparameter på linje med CSR-politik og miljøbevidsthed. Dataetik er ved at blive 2010'ernes svar på økologibevægelsen.

Ved at tage persondataforordningens krav til datasikkerheden seriøst slipper man ikke bare for bøder. Man positionerer sig som en dataetisk virksomhed og kan markedsføre sig på at respektere forbrugerens privatliv.

Hermed en opfordring til de små og mellemstore virksomheder: Omfavn persondataforordningen.

Se det som en chance for at forbedre de dele af jeres virksomhed, I normalt har for travlt til, og udnyt muligheden til at differentiere jer og tilbyde jeres kunder såvel som jeres ansatte en tillidsvækkende service.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024