Debat

EVA: Undgå unødvendigt it i folkeskolen

DEBAT: Der er brug for grundige undersøgelser af folkeskolernes it-udfordringer, så vi undgår at bruge penge på it-udstyr, der alligevel ikke gavner undervisningen. Det skriver Katja Munch Thorsen, vicedirektør i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Grundige undersøgelser af folkeskolernes it-udfordringer skal sikre, at vi ikke bruger penge på unødvendigt it-udstyr i folkeskolen. 
Grundige undersøgelser af folkeskolernes it-udfordringer skal sikre, at vi ikke bruger penge på unødvendigt it-udstyr i folkeskolen. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Katja Munch Thorsen
Vicedirektør og områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

En grundig kortlægningsproces kan sikre, at der ikke spildes penge på unødige it-investeringer, men derimod sikre, at lederne kan igangsætte et udviklingsarbejde, der passer til de reelle it-udfordringer, skolen og lærerne står med.

Katja Munch Thorsen
Vicedirektør og områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

Ingen tvivler på mulighederne ved it i folkeskolen.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på brugen af it i folkeskolen. Hvor er der muligheder, og hvor er der barrierer?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

De digitale læremidler har også allerede sat sine tydelige spor i den danske folkeskole. Eksempelvis er de gamle tavler erstattet med whiteboards, og der bruges elektroniske læringsspil til at lære eleverne at stave eller løse matematiske problemer.

Alligevel viser forskellige undersøgelser, blandt andet EVA's undersøgelse af it i folkeskolen, at det kniber med at få it integreret på et undervisningsfagligt niveau på trods af de massive investeringer. Det giver en øget risiko for, at pengene bliver brugt på it-redskaber, der er nye, men ikke nødvendigvis gavner undervisningen.

Kortlæg skolernes it-udfordringer
En af de gode erfaringer fra projektet digital forandringsledelse, som skolelederne fremhævede som et godt afsæt for deres it-indsats, var en grundig kortlægning af skolens brug af it og it-udfordringer.

Kortlægningen indeholdt en spørgeskemaundersøgelse, observationer og samtaler på teammøder. Spørgeskemaundersøgelsen fik lederne gennem www.skolementor.no, som er et norsk redskab, der støtter skolelederne i deres arbejde med at udvikle digitale færdigheder.

Alt dette gav lederne et grundigt indtryk af lærernes arbejde, og hvad deres it-udfordringer var. Er det tekniske udfordringer i form af for gamle it-redskaber? Mangler lærerne inspiration, eller er det en modvilje mod it generelt?

Faktisk blev en del af lederne overraskede over resultatet. De troede, at udfordringerne lå et andet sted, end undersøgelsen konkluderede. På den led kan en grundig kortlægningsproces sikre, at der ikke spildes penge på unødige it-investeringer, men derimod sikre, at lederne kan igangsætte et udviklingsarbejde, der passer til de reelle it-udfordringer, skolen og lærerne står med.

Netværk på tværs af kommuner
Men arbejdet med at få it integreret kræver tid. Tid er afgørende for at kunne udvikle it i fagene og videndele erfaringer. Det ved både lærere og skoleledere. Samtidig har hverken lærere eller skoleledere megen tid at prioritere af.

Projektet digital forandringsledelse havde netop det formål at skabe rum og tid til, at skolelederne kunne arbejde med at få it integreret fagdidaktisk. De omkring 130 skoleledere var i projektet inddelt i netværksgrupper på tværs af kommune- og regionsgrænser. Skolelederne afholdt disse netværksmøder virtuelt, hvilket betød, at de ikke havde nogen transporttid. Skolelederne skulle blot tænde computeren, og gennem deres computerskærm kunne de dele it-erfaringer.

Mange af lederne fremhævede, at det var utrolig inspirerende at netværke på tværs af kommunegrænser, fordi der er stor forskel på, hvordan forvaltningerne rundt om i landet håndterer udvikling af it i folkeskolen. Det gav mulighed for at få friske øjne på de igangværende projekter, men også god inspiration til at tænke nye og anderledes udviklingsprojekter med it.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Katja Munch Thorsen

Uddannelsesdirektør, KEA
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 1996)

0:000:00