Mange revisorer bøvler med digital indberetning til det offentlige
BYRDER: Tre ud af fire revisorer bruger mere tid på at indberette oplysninger til det offentlige, viser en ny rapport fra revisorerne. Bedre deling af data og brugervenlighed er øverst på ønskelisten.
Kasper Kaasgaard
RedaktørJeg forstår godt, at virksomhederne kan have svært ved at forstå, hvorfor myndighederne ikke kan finde ud af at bruge oplysningerne mere end en gang.
Torsten Schack (V)
Erhvervsordfører
Et stort flertal af de danske revisorer bruger mere tid på at indberette oplysninger til det offentlige, end de gjorde for tre år siden.
Det foreslår revisorerne selv
- Øget fokus på brugervenligheden af indberetningsløsninger (55 %)
- Højere "genbrug" af data på tværs af myndigheder (50 %)
- Regelforenkling på lov- og bekendtgørelsesniveau (35 %)
- Samkøring af indberetninger (23 %)
- Adgang til personlig hjælp under indberetningen (19 %)
- Reducere nedetid (18 %)
- Opdeling af indberetninger efter virksomhedstype (12 %)
- Undgå big-bang-lanceringer af nye løsninger (7 %)
- Bedre generel information om indberetninger (5 %)
- Andet (7%)
Det svarer tre ud af fire revisorer i hvert fald i en undersøgelse, som deres brancheforening, FSR – danske revisorer, har foretaget blandt sine medlemmer.
56 procent af deltagerne svarer tilmed, at digitaliseringen af en række indberetningsløsninger har gjort arbejdet mere tidskrævende end før, mens 22 procent svarer, at de digitale løsninger har haft positiv effekt på tidsforbruget.