Debat

Ny app hjælper kvinder med knogleskørhed

Debat: Det er på tide, at kvinder med knogleskørhed kommer ud af gråzonen mellem at være rask og at være patient. Mobil teknologi er svaret, skriver Pernille Ravn Jakobsen fra Odense Universitetshospital og Benjamin Suhr fra Mobile Fitness.

En ny app skal få kvinder med knogleskørhed ud af gråzonen mellem at være rask og at være patient, skriver Pernille Ravn Jakobsen fra Odense Universitetshospital og Benjamin Suhr fra Mobile Fitness.
En ny app skal få kvinder med knogleskørhed ud af gråzonen mellem at være rask og at være patient, skriver Pernille Ravn Jakobsen fra Odense Universitetshospital og Benjamin Suhr fra Mobile Fitness.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Pernille Ravn Jakobsen og Benjamin Suhr
Hhv ph.d.-studerende ved Center for Innovativ Medicinsk Teknologi, Odense Universitetshospital og business development manager i Mobile Fitness

Knogleskørhed, også kaldet osteoporose, er en overset kronisk folkesygdom, som estimeres at have ramt en halv million danskere – hvoraf under halvdelen ved det. Knogleskørhed anslås at koste samfundet 11,6 milliarder kroner om året. Over 40 procent af danske kvinder rammes af sygdommen, hvoraf en ud af tre kvinder vil opleve et knoglebrud som følge af sygdommen. Risikoen for et nyt brud stiger med 41-85 procent i det efterfølgende årti.

Hvis diagnosen stilles, inden et knoglebrud opstår, efterlader det kvinderne i en gråzone mellem at være syg og være rask, idet sygdommen ikke giver nogen symptomer før bruddet. Samtidig stopper knap 40 procent af patienterne med at tage medicin efter et halvt år på grund af bivirkninger. Mange har et ønske om at tage vare på sig selv og sygdommen for at kunne fortsætte med at leve et så normalt liv som muligt. Meget af det kan de klare ved at leve ”knoglevenligt” og indtage mere kalk og D-vitamin.

Vi arbejder i regi af det velfærdsteknologiske forsknings- og innovationsprojekt Patient@home på at give kvinderne det nødvendige værktøj. Det foregår i et tværfagligt samarbejde mellem sundhedsprofessionelle fra Odense Universitetshospital OUH, forskere fra Syddansk Universitet, praktiserende læger, Welfare Tech, virksomheden Mobile Fitness samt ikke mindst patienter.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Ventetid fra én måned til én dag
Som systemet omkring en diagnose for knogleskørhed er bygget op i dag, skal kvinderne vente op mod en måned på at få svar på deres scanning efter, at deres praktiserende læge har henvist dem til en knoglescanning på sygehuset.

Vi arbejder på at udvikle en mobilapplikation, hvor kvinderne kan se svaret af deres scanning allerede indenfor 24 timer. Samtidig vil applikationen via vejledning klæde den enkelte kvinde på til den efterfølgende konsultation med lægen, så hun kan tage aktiv del i at finde frem til den bedste, længerevarende behandling for lige netop hendes sygdom. Knogleskørhed er nemlig ikke en one-size-fits-all-sygdom. Det er individuelt, om det for eksempel er en kostændring, motion, medicinering eller et rygestop, der skal til.

Det er vigtigt at understrege, at vi ikke taler om endnu en mobilapplikation inden for sundhed. Det er en bæredygtig platform, som kan integreres direkte med patientjournalen, med hospitaler og med den almene praksis.

Pernille Ravn Jakobsen og Benjamin Suhr
Ph.d-studerende ved Center for Innovativ Medicinsk Teknologi, Odense Universitetshospital og business development manager i Mobile Fitness

Det er vigtigt at understrege, at vi ikke taler om endnu en mobilapplikation inden for sundhed. Det er en bæredygtig platform, som kan integreres direkte med patientjournalen med hospitaler og med den almene praksis. Platformen skal kunne udvikle sig med og målrette sig til den enkelte patient. Den skal understøtte og fastholde en adfærdsændring og samtidig åbne op for, at lægen kan følge med i patientens fremskridt, samtidig med at løsningen lever op til alle krav om datasikkerhed.

Potentialet for sundhedsvæsenet er stort. Patienter med knogleskørhed har tre gange så mange henvendelser til sundhedsvæsenet som den samlede befolkning.

Patienten får livskvalitet og kontrol
Men det er ikke en spareøvelse! Det handler om at give patienterne mere livskvalitet og kontrol. Sundhedsvæsenet skal være til for patienterne ikke omvendt. Mulighederne for at bruge digitale værktøjer er i dag store, og mange værktøjer i denne mobilapplikation kan genbruges til andre sygdomme.

Der er også et internationalt vækstperspektiv. I virksomheden Mobile Fitness, som står for udviklingen af mobilapplikationen, forventer vi at kunne kommercialisere applikationen som en del af vores eksisterende sundhedsplatform til andre lande. Målsætningen for os i Mobile Fitness er at skabe en bæredygtig og integreret sundhedsplatform, der arbejder på tværs af sundhedsvæsnets aktører og systemer. Det møder stor interesse hos udenlandske beslutningstagere.

Her spiller det tværfaglige samarbejde i Patient@home en central rolle, fordi vi engagerer alle involverede grupper i hele sygdomsforløbet. Det giver en afgørende konkurrencefordel på det internationale marked for sundheds-it.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00