S: It-systemer skal tilpasses staten

DEBAT: Billige, usikre og utilpassede it-systemer skaber utryghed i det danske samfund. Derfor skal vi samarbejde med it-systemudviklere om løsninger i offentlige, skriver Karin Gaardsted, MF for S.

Af Karin Gaardsted
It-ordfører, Socialdemokratiet

Når offentlige it-projekter ender i skandaler, er det fordi de netop er offentlige, og ofte store, dyre og længe ventede.

Den danske befolkning er højt placeret på den digitale rangliste i verden. Danskerne kaster sig med interesse og glæde hovedkulds over de digitale muligheder, har det vist sig. Og de ansatte i forvaltninger overalt i landet afkræves effektivitet og smidigere og hurtigere sagsbehandling.

Det siger sig selv, at en befolkning, som på alle tænkelige måder har taget digitaliseringen til sig – stærkt opfordret af Folketinget, kommunerne og regionerne – også tillader sig at have store forventninger til, at samfundet udnytter de muligheder, der er med en så parat befolkning.

Vi forventer også, at samfundet gør alt, hvad er er muligt for at indføre systemer, hvor det er muligt at forny systemer, så de er så tæt på optimale som muligt, og ikke mindst at få systemer til at tale sammen på en langt mere tværgående og hensigtsmæssig måde.

Det er klare krav, som både borgere og ansatte i de offentlige administrationer med god grund kan stille. Men det er også det, der gør dem så komplicerede og dermed vanskelige at bygge op, så de fungerer fra dag ét.

Billige løsninger koster dyrt
Kompleksiteten kombineres derudover med valget af det billigste tilbud og en stram deadline for aflevering. Det er næsten svært at undgå ballade.

Jeg mener ikke, at vi har et generelt problem med lav kvalitet i offentlige it-systemer. Vi har en række systemer, der fungerer fint, eksempelvis NemID, tinglysning, sociale systemer og så videre, men dem hører vi ikke så meget om. De virker jo, og så kører det og bliver dermed ikke bemærket specielt.

Men det slår meget hårdt igennem, når fatale fejl melder sig. Fejl, der forsinker eller endog betyder, at man i værste fald må skrotte og sende penge ud i den blå luft. Det er ikke småpenge, der er tale om. Og det er med god grund uforståeligt for borgerne, når Skat eller politiet er nødt til at henlægge et helt nyt system som totalt ubrugeligt, samtidig med, at alle ved, at der er hårdt brug for systemet.

Vi skal samarbejde med it-systemudviklere
Derfor mener jeg, at vi bliver nødt til at overveje, om de udbud, vi laver fra statens side, skal udbydes og opbygges på en anden og mere samarbejdende måde, end vi gør i dag.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det tekniske, men som det er i dag, er det ikke godt nok. Et tæt parløb mellem brugere/købere og it-systemudviklere er en helt klar forudsætning for et velfungerende produkt.

It-systemudviklerne skal forstå, hvordan systemet skal virke, hvem det skal tale med, hvilket udbytte der skal være af systemernes tværfaglighed og hele tiden have borgeren og brugeren i fokus. Der skal, efter min mening, afsættes mere tid og flere penge til selve ideudviklingen og systemforståelsen. Det tror jeg vil kunne gøre en forskel.

Ingen af os ønsker os tilbage til papir og blyant igen, men alle ønsker, at skidtet virker, og at det offentlige får noget for pengene.

I det private er der i øvrigt også problemer med it-systemer, der rammer ved siden af – det hører vi bare ikke så meget om.

Forrige artikel Dansk IT: Den offentlige digitalisering har fået et offentligt ansigt Dansk IT: Den offentlige digitalisering har fået et offentligt ansigt Næste artikel It-konsulent: Vi skal ændre måden, ansvar håndteres på It-konsulent: Vi skal ændre måden, ansvar håndteres på
Debat: Vi har skabt et slaraffenland for cyberkriminelle

Debat: Vi har skabt et slaraffenland for cyberkriminelle

DEBAT: Med indsamling og ukritisk sammenkørsel af data i årtier har vi skabt et slaraffenland for cyberkriminelle. Bekæmpelse af cyberkriminalitet kræver en organisatorisk ramme i det civile rum, skriver Birgitte Kofod Olsen.