Debat

TDC: Kulturforandringer i den digitale branche tager tid

DEBAT: Diversitet er et afgørende konkurrenceparameter i den digitale branche. Men forandringerne sker ikke fra den ene dag til den næste, skriver Gry Egstrup.

Diversiteten bliver først for alvor noget værd, når man arbejder målrettet med inklusionen af den, skriver Gry
Egstrup fra TDC.
Diversiteten bliver først for alvor noget værd, når man arbejder målrettet med inklusionen af den, skriver Gry Egstrup fra TDC.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gry Egstrup
HR-direktør, TDC Group

I dansk erhvervsliv er der bred enighed om, at øget diversitet er en styrke for forretningen.

Talrige undersøgelser viser da også, at mangfoldighed giver mere frugtbare diskussioner, mere innovation, mere effektive beslutningsprocesser og i sidste ende bedre resultater.

Vi har hørt det hele før.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Men mens der ikke er mangel på skåltaler i mangfoldighedens navn, lader reelle forandringer fortsat vente på sig. Det er trist.

Især i et lille land som Danmark, hvor vores konkurrenceevne i høj grad afhænger af, at vi kan tiltrække de rigtige kritiske kompetencer og har adgang til den størst mulige talentpulje.  

Skal et lille land som Danmark bevare en digital førerposition, er vi dybt afhængige af den nytænkning og innovation, som diversiteten beviseligt skaber.

Gry Egstrup
HR-direktør, TDC Group

Kønsdiversitet er et godt udgangspunkt
Diversitet er mere end bare et spørgsmål om mand og kvinde, men lad os alligevel blive lidt ved kønsdiversiteten.

For det er et beviseligt godt udgangspunkt for at skabe mere diversitet generelt. En god kønsbalance i ledelsen resulterer i mere diversitet i alle lag i forretningen.

Og så rykker det samtidig på magtbalancen, der er så afgørende for, at mindre repræsenterede grupper kan føle sig mere inkluderet på en arbejdsplads, hvor det ikke udelukkende er det store homogene flertal, der sætter dagsordenen og skaber kulturen.

Men hvordan skal man gribe det an? Et sted at starte er at sætte klare mål – og en lige så klar deadline for, hvornår de skal nås.

I TDC har vi sat os målet, at vi i 2025 skal have en ligelig fordeling af mandlige og kvindelige ledere på alle niveauer i koncernen.  

Målsætninger kan ikke stå alene
For os er det en afgørende grundsten i arbejdet med at opbygge to nye, konkurrencedygtige selskaber, at vi øger diversiteten.

Skal et lille land som Danmark bevare en digital førerposition, er vi dybt afhængige af den nytænkning og innovation, som diversiteten beviseligt skaber.  

Når vi i TDC NET og Nuuday skaber fremtidens digitale Danmark gennem infrastruktur og servicerer mere end seks millioner kundeforhold, siger det næsten sig selv, at vi naturligvis løfter den opgave bedst ved, at vores medarbejderstab afspejler den mangfoldighed og de vidt forskellige digitale behov, der er blandt vores kunder.

Læs også

Men målsætninger på området kan ikke stå alene. Diversiteten bliver først for alvor noget værd, når man arbejder målrettet med inklusionen af den.

Kvinder skal ikke være mænd, ligesom seniorer ikke skal være ung med de unge for at ’passe ind’. Værdien opstår i anerkendelsen af forskelligheden, og den værdi, der ligger i, at vi anlægger forskellige perspektiver og tilgange til at løse udfordringer.  

Det gør på sin vis opgaven sværere – men også meget mere interessant.

Kulturforandringer kræver justeringer
TDC har mere end 100 år på bagen i en branche, som traditionelt er mandsdomineret. Derfor har vi også et stort arbejde med at skabe et arbejdsmiljø, som favner diversiteten.

Det gør vi blandt andet gennem målrettet træning, hvor ledere får øjnene op for både de personlige, udviklingsmæssige og forretningsmæssige fordele, der ligger i, at vi alle er forskellige.

Samtidig skruer vi løbende på en lang række håndtag, hvor vi tænker diversitet og inklusion ind: Lige fra vores sprog i jobannoncer, vores engagement i Girls Day in Science til vores engagement i Copenhagen Pride.

Alt sammen for at fastholde og tiltrække den brede vifte af talenter, som en førende markedsposition kræver.

Når det er sagt, er vi klar over, at ovenstående tiltag ikke kan stå alene.

En reel kulturforandring sker ikke fra den ene dag til den anden, men kræver løbende justering, at vi hele tiden lærer nyt, måler på trivslen og effekten af vores tiltag – og vi har et stort og vigtigt arbejde forude.  

Fremtidens digitale samfund skal inkludere alle. Det skal vi tage ansvar for, og det vil vi gerne måles på.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gry Egstrup

Vicedirektør, TDC Group
cand.merc (CBS 1997)

0:000:00