Debat

UCC: Digitale medier skal løfte kvaliteten i daginstitutionerne

DEBAT: Daginstitutioner bruger digitale medier som aldrig før. Men skal de anvendes til andet end spil og fotos, bør vi investere i viden om, hvad der virker, og i et kompetenceløft af det pædagogiske personale, skriver Laust Joen Jakobsen, rektor på Professionshøjskolen UCC.

Digitale medier skal løfte kvaliteten i daginstitutionerne, skriver Laust Joen Jakobsen, rektor ved Professionshøjskolen UCC.
Digitale medier skal løfte kvaliteten i daginstitutionerne, skriver Laust Joen Jakobsen, rektor ved Professionshøjskolen UCC.Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Laust Joen Jakobsen
Rektor ved Professionshøjskolen UCC

Hvis den digitale kultur for alvor skal have betydning i daginstitutioner og dagplejen, kræver det massiv kompetenceudvikling af det pædagogiske personale. 

Laust Joen Jakobsen
Rektor ved Professionshøjskolen UCC

Børn vokser op med digitale medier og navigerer som det naturligste i verden på deres forældres mobiltelefoner og computere.

Fakta
Folketingsvalget står for døren.

I de kommende uger benytter Altinget: velfærdsteknologi lejligheden til at spørge en række centrale aktører: "Hvad skal en ny regering prioritere, hvis du kunne bestemme?"

Gennem de næste uger vil en bred vifte af aktører således komme med deres bud på, hvad der skal være øverst på dagsordenen efter valget.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 
Send dit indlæg til [email protected]

Tal viser, at 9 ud af 10 børn mellem 0-6 år anvender digitale medier derhjemme. I mange daginstitutioner inddrager pædagogerne allerede tablets og smartboards som pædagogiske redskaber på linje med tusser, byggeklodser og puslespil.

De digitale medier er med til at understøtte børns læring. Så spørgsmålet er ikke længere, om de digitale medier skal være en del af dagligdagen i daginstitutionen – men hvordan de skal integreres i det pædagogiske arbejde - og det stiller store krav til den enkelte pædagog.

Meget mere end læringsspil
Der er stor forskel på, hvor meget institutionerne prioriterer den pædagogiske anvendelse af digitale redskaber. I mange daginstitutioner anvendes tablets typisk til læringsspil, hvor man skal genkende bogstaver, former og tal. Men de kan så meget mere. For eksempel kan børnene gå efter en GPS på tabletten, når de er på tur og på den måde kombinere ny teknologi med fysisk aktivitet. Børnene kan også blive klogere på science, for eksempel i arbejdet med digitale mikroskoper og undervandskameraer.

Der er behov for at understøtte dette arbejde med ny viden om, hvordan pædagogerne kan lade de digitale medier udvikle arbejdet med børnene. UCC uddanner og efteruddanner pædagoger og vi arbejder på, at de digitale medier bliver en naturlig og integreret del af alle fag på pædagoguddannelsen. Men hvis den digitale kultur for alvor skal have betydning i daginstitutioner og dagplejen, kræver det massiv kompetenceudvikling af det pædagogiske personale.

Et forskningsprojekt på Professionshøjskolen UCC, ’Læring for alle’, undersøger, hvordan pædagoger og medhjælpere skaber dagtilbud af høj kvalitet, og hvordan de giver de bedste betingelser for læring. En vigtig pointe fra projektet er, at læring sker, når man er opmærksom på børnenes interesser. Når børn tager initiativ, skal de professionelle voksne følge op.

Digitalisering er børnenes fremtid
21. maj præsenterede regeringen sin børnepakke og sine ambitioner inden for dagtilbudsområdet – og næsten samtidig blev valgkampen skudt i gang. Uanset hvem der vinder valget, er vores børns hverdag i daginstitutionerne et område, som skal prioriteres: Vi skal sikre flere kvalificerede hænder og et kompetenceløft af personalet.

En kommende regering skal prioritere anvendelse af digitale medier som et pædagogisk redskab. Det kræver, at vi satser på at udvikle viden og metoder inden for området, og at institutionerne får midler og den nødvendige pædagogiske udviklingskraft til at investere i digitale medier som led i børnenes læring

Digitaliseringen er børnenes fremtid. Lad os bruge de digitale medier i det pædagogiske arbejde allerede nu.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Laust Joen Jakobsen

Fhv. programleder, Københavns Professionshøjskole , fhv. rektor, Professionshøjskolen UCC
lærer (Emdrupborg Statsseminarium. 1974), MPA (Handelshøjskolen i København. 1996)

0:000:00