Debat

Vi skal forbi myterne om velfærdsteknologi

DEBAT: Der er et kolossalt behov for velfærdsløsninger, men skal vi udnytte det optimalt, skal vi have fokus på bl.a. kommunernes gode resultater med teknologi i plejen. Det mener Morten Mathiesen, kommunikationsansvarlig og partner i Sekoia.
Pernille Diana Castle Møller
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi skal se flere tiltag, der understøtter kommunerne i forløbet fra projekt til produkt. Vi skal se flere velfærdsteknologiske produkter udrullet. Vi skal simpelthen forbi myterne og monstret.

Morten Mathiesen
Kommunikationsansvarlig & Partner, Sekoia

Af Morten Mathiesen
Kommunikationsansvarlig og partner, Sekoia

Som privat aktør i en gryende branche har vi set et cirkus opstå på rekordtid. Vi har oplevet, hvordan velfærdsteknologi er blevet italesat, og hvordan denne i sig selv indeholder både muligheder og frygtelige myter.

Brydningstiden har defineret et scope, det er tilladt os at drømme, og vi har her oplevet, hvordan forskellige teknologier er blevet inkluderet i velfærdskategorien. Der er for eksempel store forhåbninger til det potentiale, robotter og gadgets repræsenterer.

Endnu har vi dog til gode at se dem præstere på lige fod med de hjælpemidler, der først kom til på plejecentrene og tilbød brugerne umiddelbar værdi og glæde.

Oversætte behov til it-løsning
Midt i mellem disse befinder sig en kategori af it-produkter, der drives frem af offentlig-private samarbejder med stærkt fokus på kvalitativ og kvantitativ værdiskabelse.

For Sekoia har det været ensbetydende med et tæt samarbejde med kommunale partnere i Holstebro og Fredericia. Den slags kræver et målrettet fokus på at oversætte behov og udfordringer i brugernes dagligdag til understøttende teknisk funktionalitet.

På baggrund af sådan en oversættelse har vi lanceret et produkt, der sælges her i landet – også i kommunal udrulning – og som muligvis ikke har drøjere landegrænser end, at produktet kan flyttes til det nære udland.

Fakta

Fra 18. februar og en måned frem sætter Velfærdsteknologidebatten fokus på nye og implementerede velfærdsprojekter rundt om i landet.

Læs mere om denne måneds debat her.

Altinget | Velfærdsteknologi har sat gang i et nyt debatkoncept, som går under navnet Velfærdsteknologidebatten. Det nye koncept vil overordnet fokusere og styrke den politiske og faglige debat i Danmark på området for velfærdsteknologi. Løbende inviterer Altinget l Velfærdsteknologi eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger på området for velfærdsteknologi.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til [email protected].

Ballasten i Sekoia er netop skabt af den brede gruppe af brugere og betalere, som har gjort os i stand til på kort tid at gå fra projekt til produkt. Det skylder vi dem en stor tak for. Det ved de allerede.

Vi skal forbi myterne
I dag håber vi, at andre kommuner vil gribe udviklingsprojekter lige sådan an. Deres behov er nærtstående fremtidige løsninger. Mere hokuspokus er innovation ikke. Og velfærdsteknologi behøver ikke være noget uhåndterligt monster. Specielt ikke hvis vi samtidig tør stole på den udvikling, der foregår parallelt i andre kommuner og regioner.

Her er chancen virkelig for at gøre op med vanetænkningen og gribe teknologien som den mulighed, den er. Der udvikles tilstrækkeligt med produkter, som hver dag præsterer i driften og skaber uomgængelige resultater.

Ved at fokusere på disse og understøtte muligheden for deres udrulning kan velfærdsteknologi vokse ud af sin nuværende skygge. Vi skal se flere forsidehistorier, hvor kommunerne brillerer ved deres resultater med teknologi i plejen.

Vi skal se flere tiltag, der understøtter kommunerne i forløbet fra projekt til produkt. Vi skal se flere velfærdsteknologiske produkter udrullet. Vi skal simpelthen forbi myterne og monstret. Der er et kolossalt behov, og tiden er helt rigtig.

Der er mange plejekrævende opgaver og alt for få hænder til at løfte disse. Teknologien kan understøtte den daglige drift og hjælpe plejepersonalet, så de bliver mindre stressede og sparer tid på administration - og sikre, at borgerne får en bedre oplevelse af plejen og mere tid med personalet. Kun sådan er velfærdsteknologi ikke et monster.
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00