Debat

Dansk Erhverv: Vi kæmper på alle fronter for bedre lovkvalitet

REPLIK: Vi kan ikke genkende det billede, Morten Jarlbæk tegner af, at erhvervsorganisationer ikke deltager i debatten om lovkvalitet. Vi kæmper hver dag for bedre regler, konsekvensvurderinger og høringer, både i Danmark og i EU, skriver Dansk Erhverv.

Foto: Dansk Erhverv
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lasse Heideman og Lone Rasmussen
Hhv. EU- og international chef og markedschef i Dansk Erhverv

Hvis vores samfund skal fungere, så er det afgørende, at lovkvaliteten er høj. Det kan vi som repræsentanter for tusindvis af virksomheder i dén grad skrive under på.

Gode ting tager lidt tid, og det er vigtigt, at love og regler ikke bare blive jappet igennem. For svag eller uforståelig lovgivning gør det svært for virksomhederne at agere og hæmmer deres muligheder for at skabe vækst, velstand og arbejdspladser.

Så langt er vi i Dansk Erhverv enige med Morten Jarlbæk Pedersen, der behandler emnet i et indlæg her i Altinget.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Men vi kan ikke genkende det billede, som han tegner af, at store erhvervsorganisationer såsom Dansk Erhverv sidder på hænderne i spørgsmålet om eksempelvis for korte høringsfrister og kvaliteten af de love, der bliver stemt igennem i Danmark og EU.

Lovforberedende udvalg ses sjældent
Vi er i dén grad af del af samtalen om, hvordan vi sikrer, at den demokratiske beslutningsproces fungerer bedst muligt til gavn for borgerne og virksomheder. Vi arbejder på alle niveauer for netop dette.

Vi er i dén grad af del af samtalen om, hvordan vi sikrer, at den demokratiske beslutningsproces fungerer bedst muligt til gavn for borgerne og virksomheder. Vi arbejder på alle niveauer for netop dette.

Lasse Heideman og Lone Rasmussen
Hhv. EU- og international chef og markedschef i Dansk Erhverv

På det lidt mere formelle plan sidder vi i Virksomhedsforum for Enklere Regler, Implementeringsrådet og EU's REFIT-Platform. Ligesom vi løbende taler med politikere, embedsmænd, organisationer og mange, mange flere om netop dette.

Den bedste og nemmeste måde at undgå regler, som er unødvendig byrdefulde, uklare eller viser sig ikke at have den ønskede effekt, er at lave et ordentligt forarbejde. Dansk Erhverv har derfor længe talt for, at embedsmændene skal blive bedre til at inddrage de berørte parter tidligt i processen.

Tidligere var det almindeligt at nedsætte lovforberedende udvalg, men det ses efterhånden sjældent. Ligeledes har vi længe opfordret til, at der laves fyldestgørende konsekvensvurderinger.

Det sker desværre gang på gang, at der sendes lovforslag til behandling i Folketinget, hvori det hedder, at forslaget ikke har nogen økonomiske konsekvenser for virksomhederne, selvom der er tale om endog særdeles byrdefulde forslag.

Læs også

Korte og mangelfulde høringer
Derfor er det vigtigt, at berørte organisationer (og myndigheder) får mulighed for at komme med deres kommentarer til lovforslaget, fordi deres viden og erfaring på området gør dem i stand til at pege på uhensigtsmæssigheder i lovforslaget, som der lige bør tages højde for.

Dertil har vi de formelle høringer. Her ses oftere og oftere, at det traditionelle høringsbrev, der beskriver de væsentligste ændringer, ikke udarbejdes. Dertil kommer, at høringsfristerne ofte er ganske korte. Det gør det svært for organisationer at nå at skrive et godt og grundigt høringssvar.

Tager vi sommerperioden, er den særligt gal. I sommeren 2018 sendte centraladministrationen ikke færre end 54 høringsbreve ud med deadline i skolernes sommerferie.

Høringsfristerne gik altså hen over sommerferien, og det er et problem i praksis. For folk har jo børn, og sandsynligheden for, at organisationernes specialister holder ferie, netop mens der er en høring rullende, er stor.

EU-lovkvalitet halter også
Problemet gælder i lige så høj grad forslag til ny EU-lovgivning. Hverken de indledende konsekvensvurderinger eller de endelige er gode nok, og i flere tilfælde laves der slet ikke egentlige konsekvensvurderinger.

Sammen med mange andre organisationer i Bruxelles har vi løbende protesteret mod dette og insisteret på både forbedringer i Kommissionens egne ambitioner om ”better regulation” og overholdelse af de eksisterende principper.

Sidste år nedsatte Implementeringsrådet en arbejdsgruppe (som Dansk Erhverv var formand for), der skulle komme med anbefalinger til den kommende Kommission.

Det resulterede i 12 anbefalinger hvoraf flere handler direkte om lovkvalitet, herunder at spørgeskemaer ikke alene skal danne grundlag for konsekvensvurderinger, at REFIT-platformen bør forbedres, at Udvalget for forskriftkontrol skal gøres uafhængigt, og at praksissen for evalueringer bør strammes op.

Så Dansk Erhverv er på bolden og har klare ambitioner i forhold til den lovkvalitet, som betyder så meget for danske virksomheder i både dansk og europæisk kontekst. Vi kæmper kampen for bedre lovgivning på mange fronter, og vi har gjort det længe.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lasse Hamilton Heidemann

Underdirektør, Digitaleurope
cand.scient.adm. (Aalborg)

Lone Rasmussen

Sekreatariatschef, Trafikselskaberne i Danmark
cand.scient.pol. (1992), kandidat i virksomhedsadministration (2019)

0:000:00