DI: Statens forbrug af konsulenter styrker samfundet

DEBAT: Staten hyrer konsulenter for at løse opgaver, der kræver højt specialiseret viden, og det skaber stor værdi for den offentlige sektor, skriver Henriette Søltoft. 

Af Henriette Søltoft
Branchedirektør, DI Rådgiverne

Mærkeligt nok er der rigtig mange, der gerne vil snakke om statens brug af konsulenter, men nærmest ingen, der interesserer sig for, hvilken værdi de rent faktisk skaber for skattekronerne.

Det gælder for eksempel SF, der − som omtalt her i Altinget − på sit landsmøde foreslår at lægge et loft over statens brug af konsulenter.

Og ligeledes − her i Altinget − foreslår formanden for HK Stat, Rita Bundgaard, i et debatindlæg 28. marts at spare statens brug af konsulenter væk og i stedet lytte til medarbejderne. 

Vi skal kunne ringe til en ven
Selv efter grundig læsning kan jeg ikke få øje på, at nogen af de to parter har overvejet, om vi – skatteborgerne og det offentlige – rent faktisk får noget for de penge, vi bruger på konsulenter.

Vi lever i et højteknologisk samfund, der står midt i en rivende digital udvikling. Specialisering og forandring er ikke forbigående, men et vedvarende vilkår. Ikke så mærkeligt, at man har brug for at ringe til en ven.

Rene postulater
Det er i de her omkostningsbevidste tider helt utænkeligt, at det offentlige skulle ødsle skattekronerne væk på konsulenter, som de ikke har brug for. Lad os se lidt på tallene. Konsulenternes største kunde er uden sammenligning de private virksomheder.

Den private sektor står for 90 procent og den offentlige sektor for 10 procent af købet af rådgiverydelser på samlet set godt 160 milliarder kroner. Der er intet i tallene, der tyder på, at den offentlige sektor køber rådgiverydelser, ud over hvad der skaber værdi for dem. Og det er værdiskabelsen, private konsulenter leverer hver dag til det offentlige.

Derfor bliver det rene postulater fra både SF og HK Stats formand, at man med et snuptag kan spare private konsulenter væk og løse opgaverne med de medarbejdere, der i forvejen er ansat i den offentlige sektor. 

Og sådan er det naturligvis heller ikke i virkelighedens verden.

Konsulenter og medarbejdere skaber resultater i fællesskab 
Den offentlige sektor hyrer konsulenter til at løse specifikke opgaver, fordi de er specialister på deres felt. Konsulenternes spidskompetencer kan ikke altid være inhouse i den offentlige sektor, fordi spidskompetencer kræver up to date erfaring fra mange brancher og mange lande. 

Konsulenterne er naturligvis ikke alvidende. Ingen kender deres arbejdsplads bedre end medarbejderne og deres ledere. Derfor er det en forudsætning for at få de gode løsninger til glæde for borgerne, at konsulenterne samarbejder med de ansatte om at løse opgaverne.

Konsulenterne kan umuligt løse opgaverne på egen hånd, det skal ske i tæt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Det sker naturligvis også i praksis.

Specialister giver værdi
Det er eksempelvis dialog og samarbejde, når en konsulentvirksomhed for Rigspolitiet evaluerer tv-overvågningen og giver konkret rådgivning om, hvorvidt og hvordan tv-overvågning kan anvendes endnu mere systematisk til at bekæmpe terror og kriminalitet i fremtiden.

Det giver værdi for samfundet – både som led i politiets arbejde, der bliver mere effektivt og målrettet, og for borgerne, der kan føle sig mere trygge – selvom borgerne selvfølgelig ikke umiddelbart er opmærksomme herpå.

Det vil klæde debatten om statens brug af konsulenter, hvis debattørerne bare interesserede sig en lille smule for, hvilken værdi konsulenterne skaber. Det er en debat, DI Rådgiverne meget gerne deltager i.

Forrige artikel Dansk Erhverv: Vi kæmper på alle fronter for bedre lovkvalitet Dansk Erhverv: Vi kæmper på alle fronter for bedre lovkvalitet Næste artikel Professor: Ministerierapport viser en trend mod et mere politiseret embedsapparat Professor: Ministerierapport viser en trend mod et mere politiseret embedsapparat
Juniorministeren, der lagde sporene til fremtidens offentlige sektor

Juniorministeren, der lagde sporene til fremtidens offentlige sektor

EVALUERING: Trods undren og rysten på hovedet over den nye post som minister for innovation, så er det lykkedes Sophie Løhde (V) at lægge kimen til flere reformeringer af den offentlige sektor. Det mener iagttagere, der dog ser en risiko for, at reformsporet hurtigt kan blive afsporet.