Ugens embedsmand: Claes Nilas skal opbygge en styrelse, der kan håndtere konflikter

Direktøren for Hjemrejsestyrelsen har siden august skulle opbygge en helt ny styrelse og søsætte en række hjemrejseprojekter for afviste asylansøgere. Han ser embedsværket udfordret af at skulle levere fagligt skarpt men stadigt hurtigere.

Claes Nilas ved indvielse af den nye Hjemrejsestyrelse i Birkerød tirsdag den 11. august 2020.
Claes Nilas ved indvielse af den nye Hjemrejsestyrelse i Birkerød tirsdag den 11. august 2020.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Simon Engell Kjøller

Hvilken opgave tager mest af din tid i øjeblikket?
Vi skal gennemføre en række større hjemrejseprojekter vedrørende afviste asylansøgere i år. Det er på den ene side en meget arbejds- og ressourcekrævende opgave, på den anden side er det fagligt dybt tilfredsstillende at være med til at udvikle en solid projektorienteret tilgang omkring en stor opgave i samarbejde med en mængde dygtige og ansvarlige medarbejdere.

Hjemrejsestyrelsen har nu eksisteret i seks måneder, hvilken faglig opgave har udfordret dig mest i perioden?
Hjemrejsestyrelsen er oprettet med det formål, at der skal være en fagligt stærk styrelse, der står for klagesagsbehandling samt udrejse og hjemsendelse, som er en meget vigtig del af den samlede udlændingesagskæde.

Alting skal leveres med stadig større hastighed, samtidig med at det skal stå fagligt superskarpt.

Claes Nilas
Direktør, Hjemrejsestyrelsen

Altinget logoEmbedsværk
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget embedsværk kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00