Danmarks Mr. Transport forlader DI

Det er en både populær og indflydelsesrig branchedirektør, der forlader DI Transport, når Michael Svane torsdag går på juleferie fra organisationen for sidste gang. 

Placeholder image
"Det, der står mig tættest og nærmest, er i virkeligheden de mange fantastiske mennesker, jeg har mødt fra alle dele af vores transportsystem," siger Michael Svane.   Foto: Hans Søndergård/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Da Michael Laudrup i 1998 for anden gang – og denne gang for altid – forlod det danske fodboldlandshold, vidste de fleste fodboldfans, at landsholdet nok stadig ville kunne vinde fodboldkampe, men at det aldrig igen ville blive helt det samme.

Når en anden Michael – denne med efternavnet Svane – torsdag siger farvel til DI Transport, står organisationen i en lignende situation.

Michael Svane har været det primære ansigt på DI Transport siden 2005 og har gennem årene fået så central en position i branchen, at han går under tilnavnet Mr. Transport.

Derfor er det også efter grundige overvejelser, når 64-årige Michael Svane torsdag eftermiddag officielt for sidste gang går på juleferie fra jobbet som branchedirektør i DI Transport.

Det sker efter flere års grublerier over, hvornår tiden var den rette, men da covid-19 ramte landet med omfattende konsekvenser for transportsektoren, besluttede han at lægge lidt ekstra tid til den lange karriere i DI for at håndtere rejserestriktioner og kompensationer.

Derfor var det først i juli i år, at han afleverede sin opsigelse. Det skete blot få dage efter, at et samlet Folketing havde sat underskrifter på det vel nok vigtigste politiske forlig for transportsektoren, som Michael Svane har været dybt involveret i.

”Det er klart, at en af de helt store ting på min checkliste var at få en stor infrastrukturaftale på plads, så det var en stor glæde og fornøjelse, at det skete på min vagt,” siger han.

Bredt anerkendt på Christiansborg

Den store politiske indflydelse er ikke kommet af sig selv, mener han, men skyldes dels en høj grad af troværdighed, faglighed og tillid i samarbejdet med Folketingets partier.

”Det har været et vigtigt adelsmærke for mit virke. Jeg har altid haft det grundsynspunkt, at når et parti var i Folketinget, så talte deres stemmer, vurderinger og holdninger lige så meget som alle andre partiers,” siger han.

Da Michael Svane 1. december blev hyldet af nuværende og tidligere kollegaer og samarbejdspartnere ved sin afskedsreception, havde syv transportministre – inklusive den siddende - indspillet en fælles videohilsen til ham.

Han har gjort en dyd ud af at bringe flere løsninger end problemer til politikerne, og det har betydet, at politikere fra begge lejre har lyttet til hans råd.

”Man skal ikke bare løbe politikerne på døren for at servere alt muligt for dem. For mig har det været vigtigt, at når jeg henvender mig, så skal sagen kunne bære det. Til gengæld har min telefon altid været åben den anden vej,” siger han.

Askeskyen fra Island

Blandt sine første og største sejre gennem karrieren nævner Michael Svane, at han i sin tid i Dansk Arbejdsgiverforening i 1990’erne bidrog til at få EU-Kommissionen til at acceptere de danske overenskomster som tilstrækkelige for at overholde arbejdsmarkedsdirektiverne.

Senere fik han som direktør i DTS i 2008 lobbyeret sig til en forsøgsordning med modulvogntog – enorme lastbiler, der i dag er blevet forlænget indtil 2030.

Et andet af karrierens største højdepunkter skete, da den islandske vulkan Eyjafjallajökull gik i udbrud i foråret 2010 og lammede store dele af den europæiske flytrafik.

Det skete bogstaveligt talt midt under forhandlingerne om at etablere brancheorganisationen Dansk Luftfart, fortæller Michael Svane.

”Mens mødet var i gang, begyndte folk at blive urolige og uopmærksomme. Og så fandt vi jo ud af, at det var vulkanen på Island, der var blevet aktiv. Det gjorde, at vi helt naturligt afbrød mødet,” siger han.

Michael Svane ringede til den daværende transportmininister, Hans Christian Schmidt (V), og fik hurtigt sat et møde op med ministeren, departementsledelsen og DI’s folk for at lægge en strategi.

Den var tilsyneladende så succesfuld, at der ikke længere var tvivl i luftfartssektoren om, at det var en god idé at samle sig under DI’s vinger.

”Da vi var kommet ud på den anden side af askeskyen, var det som at smutte en mandel at få etableret luftfartsforeningen,” husker Michael Svane.

En syngende direktør

Det er dog ikke kun de politiske resultater, der har gjort Michael Svane til en succesrig branchedirektør. Blandt kollegaer nævnes også hans personlige gemyt som en særlig styrke.

Han interesserer sig oprigtigt for både højt- og lavtstående kollegaer og møder jævnligt syngende ind på kontoret om morgenen.

De kvaliteter har ifølge flere kollegaer været en medvirkende årsag til, at der kun har været en enkelt opsigelse fra DI Transport i Michael Svanes tid som direktør.

Selv mener han også, at det er de menneskelige relationer, han kommer til at savne mest, når han forlader jobbet.

”Jeg har venskaber med vognmænd, som jeg har mødt for mange år siden, og jeg har meget stærke relationer og venskaber med politikere. Det, der står mig tættest og nærmest, er i virkeligheden de mange fantastiske mennesker, jeg har mødt fra alle dele af vores transportsystem," siger han.

Michael Svane beholder sine bestyrelsesposter i blandt andet Femern Belt Development, Kattegatkomitéen og AlsFynBroen*, men har endnu ikke taget en beslutning om, hvordan hans arbejdsliv ellers skal fortsætte.

"Jeg vil gerne have en mindre tung arbejdsuge og mere fleksibilitet i mit profesionelle liv. Det bliver en blanding af bestyrelsesarbejde, rådgivning af konkrete virksomheder og så vil jeg gerne stå til rådighed for ministre eller andre, der har opgaver, som de kan bruge sådan en som mig til," siger han.

Michael Svane er uddannet jurist fra Københavns Universitet. Han bor i Kokkedal, er gift og har tre børn og tre børnebørn.

Det er endnu ikke meldt ud, hvem der overtager posten som branchechef i DI Transport.

*Rettet klokken 09.00 torsdag d. 16. december. 

Omtalte personer

Michael Svane

Rådgiver, bestyrelsesmedlem Aarhus Havn, fhv. branchedirektør, DI Transport, næstformand, Femern Belt Development, Dansk Banegods, direktør, Dansk Luftfart
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser