Debat

Europabevægelsen: Vi skal styre kapitalismen til alles fordel

DEBAT: De fleste EU-lande har sænket selskabsskatterne i et ræs mod bunden. Den enkleste model er, at landene bliver enige om en bundgrænse for selskabsskatter i fællesskabet, skriver Stine Bosse.

Den rå kapitalisme vil i et eller andet omfang altid vende os mod hinanden, skriver Stine Bosse.
Den rå kapitalisme vil i et eller andet omfang altid vende os mod hinanden, skriver Stine Bosse.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Effektive samfund skabes blandt andet gennem effektiv skatteopkrævning. Derfor betaler vi skat.

De seneste snart mange måneder har vi været vidne til vor tids største akutte krise. Krisen har ramt alle samfund i verden uden undtagelse. Således også alle samfund i Den Europæiske Union.

Det interessante er, at samfundene virkelig viser styrker og svagheder. De samfund, hvor vi har en stærk samfundsøkonomi, hvor vi har et effektivt og et finmasket velfærdssystem, klarer sig helt tydeligt bedst. 

Det må få os alle til at gentage for os selv, at skattebetaling til fællesskabet er vigtigt. Ikke bare for de, der umiddelbart nyder godt gennem for eksempel overførselsindkomster, men også for erhvervslivet.

Temadebat

Skal vi have en ensartet selskabsskat i EU?
45 procent af danskerne bakker op om en flad selskabsskat i EU, som vil sikre, at virksomheder i alle EU-lande betaler den samme skatteprocent. Det viser en rundspørge, som Epinion har foretaget for Altinget og DR.

Selskabsskatterne i EU er ifølge Eurostat faldet markant siden midten af 1990'erne. Danmarks selskabsskat lå på omkring tre procentpoint under den gennemsnitlige skattesats i EU i 1995, men selvom Danmark har sænket skatten yderligere mellem 2013 og 2016, lå Danmark i 2018 knap 0,5 procentpoint over gennemsnittet.

Altinget giver ordet til politikere og interessenter, som vil give indspark til, hvorvidt EU-landene skal være omfattet af en ensartet selskabsskat.

Hvilke fordele og ulemper får en ensartet selskabsskat i EU? Skal Danmark fortsætte ræset mod bunden for at gøre os mere attraktive for udenlandske virksomheder, eller skal Danmark stå af toget? Vil en ensartet selskabsskat i alle EU-lande være løsningen, eller skal EU alene vedtage en bund for, hvor lav landenes selskabsskatter skal være?

Her er deltagerne:
  • Asbjørn Sonne Nørgaard, direktør, Cevea 
  • Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv
  • Henrik Fugmann, formand og direktør, Tekniq Arbejdsgiverne
  • Jacob Bræstrup, skattepolitisk chef, Dansk Industri
  • Kim Valentin (V), erhvervsskatteordfører og medlem af Folketinget
  • Kira Marie Peter-Hansen (SF), medlem af Europa-Parlamentet og næstforkvinde i parlamentets skatteudvalg 
  • Martin Ågerup, direktør, Cepos 
  • Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef, SMVdanmark
  • Morten Bødskov (S) skatteminister og medlem af Folketinget 
  • Ole Birk Olesen (LA), skatteordfører og medlem af Folketinget
  • Pernille Weiss (K), medlem af Europa-Parlamentet
  • Rune Lund (EL), skatteordfører og medlem af Folketinget
  • Stine Bosse, formand, Europabevægelsen
  • Thomas Søby, cheføkonom, Dansk Metal.
Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Vi får råd til kompensationspakker. Vi understøtter samtidig beskæftigelsen, holder købekraften høj og hjulene i gang til virksomhedernes gavn.

Derfor er det også vigtigt at se på, hvordan skattesystemerne fungerer i hele EU. Så længe der er steder, hvor virksomheder kan flytte til og opnå betydelige skattelettelser, så længe er der betydelig risiko for, at svagere lande fristes til at sænke erhvervsskatterne for at tiltrække investeringer og arbejdspladser.

Når landene begynder at støtte virksomheder med skattelettelser, virker det i princippet lige så konkurrenceforvridende som subsidier

Stine Bosse
Formand, Europabevægelsen

Et ræs mod bunden
Selskabsskatteprocenterne varierer fra i Belgien og Grækenland at være på 28 til 29 procent til i Bulgarien at være ti procent.

De fleste EU-lande har sænket selskabsskatterne de seneste år i det, som man kunne kalde "race to the bottom," alle med samme formål at tiltrække kapital, skabe arbejdspladser og fremme virksomhedernes konkurrence. 

Dansk Industri har i en analyse redegjort for, hvordan selskabsskatten i 1995 lå på godt 36 procent i EU's indre marked, mens den nu ligger på 22 procent.

Det udfordrer vores velfærd. Finansministeriet har lavet et notat, hvor jeg bemærker, at det fremgår, at en afskaffelse af selskabsskatten fører til en betragtelig stigning i BNP på 57,5 milliarder kroner, men vel at mærke altså med et provenutab for staten på intet mindre end astronomiske 45 milliarder kroner.

Direktør i Cepos Martin Ågerup negligerer i sit indlæg i Altinget fuldstændigt, at det vil få alvorlige konsekvenser, når vi skal dække det tab.

Læs også

Mulighed for fælles regime
EU er bygget op af velfærdssamfund. Ikke ens, men set i et globalt perspektiv i den grad sammenlignelige. Adgang til uddannelse og sundhed er en basisydelse, ligesom der er for eksempel folkepension og stærk investering i infrastruktur.

Den samfundsform er der generel opbakning til – uanset hvilken politisk farve man har, omend der naturligvis er forskel på appetitten på at betale skatter. 

Derfor har det vakt bekymring, at så mange lande har sænket selskabsskatterne. I princippet kunne det jo ende på fem procent eller tre procent, og landene har derfor bedt EU-Kommissionen om at se efter, om der kan skabes en form for fælles regime. Det klare argument er, at vi ikke må fjerne en væsentlig indtægtskilde til vores velfærd.

Et andet meget slående argument er konkurrenceevnen. Når landene begynder at støtte virksomheder med skattelettelser, virker det i princippet lige så konkurrenceforvridende som subsidier.

Og er der en ting, som vores EU-system ikke tolererer, så er det subsidier. For de fører til et ineffektivt marked, hvor det ikke er den mest effektivt producerede varer, der vinder terræn. Den frie konkurrence er det, som vi har bygget nogle af verdens stærkeste økonomier på, og den skal der værnes om. 

Model med bundgrænse er enkel
Uanset hvordan vi vender denne problemstilling, så er udfordringen kommet for at blive, og man vil formentlige før eller siden skulle finde en løsning. 

Den enkleste model er jo slet og ret at enes om en bundgrænse for selskabsskatter i fællesskabet. Nogle vil hævde, at dette vil skræmme virksomheder bort. Altså betyde en flugt ud af EU.

Det er nu næppe sandsynligt, idet der er så mange fordele ved at drive virksomhed i vores lande som for eksempel et stort, velfungerende og velhavende, købedygtigt nærmarked. 

De nyeste økonomiske tænkere er klare i mælet med hensyn til værdien af effektive skattesystemer, for den rå kapitalisme vil i et eller andet omfang altid vende os mod hinanden.

EU's indre marked har fra starten været tænkt som de frie muligheder, særligt for kapital, og over tid er der så naturligt bygget både arbejdstagerrettigheder og miljøhensyn på, for naturligvis handler EU også om at beskytte borgerne.

På samme måde med fælles selskabsskat. Det vil tilgodese det dobbelte hensyn: Lige og fair konkurrence og beskyttelse af skatteindrivelsen fra virksomheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Stine Bosse

EP-spidskandidat, Moderaterne, Formand, PlanBørnefonden, Bestyrelsesmedlem i Allianz, Assistancebolaget og DNB
cand.jur. (Københavns Uni. 1987)

0:000:00