Debat

SMVdanmark om eksporten til Tyskland: Giv mere støtte til de små og mindre til de store

Nærmarkederne er af central betydning for mindre virksomheders første eksportsucces. De fungerer som springbræt ud til den vide verden. Økonomisk støtte skal tilskynde SMV'erne til at gøre forsøget, hvis Danmark for alvor skal øge eksporten til Tyskland, skriver Jens Kvorning.

Det er helt uforståeligt, at regeringen og Folketinget ikke har valgt at udnytte det sidste halvandet års erfaringer til at fastholde og udbygge den særlige eksportsatsning på SMV'er, skriver Jens Kvorning.
Det er helt uforståeligt, at regeringen og Folketinget ikke har valgt at udnytte det sidste halvandet års erfaringer til at fastholde og udbygge den særlige eksportsatsning på SMV'er, skriver Jens Kvorning.Foto: Pressefoto/SMVdanmark
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Siden finanskrisen har det vist sig, at SMV'erne har endnu større betydning for dansk eksportvækst end de store eksportlokomotiver.

Det vil derfor være et godt strategisk valg at fokusere endnu mere på, hvad der får de ikke-eksporterende SMV'er med eksportpotentiale i gang med eksport.

Er de først i gang, vækster de gennemsnitligt langt mere end hjemmemarkedsvirksomheder, men som med alt andet kræver det, at de kommer i gang, og at de griber det rigtigt an.

Danske virksomheder eksporterer fire til fem gange mere til tyskere i nord end i syd

Jens Kvorning
Internationaliseringschef, SMVdanmark

SMV'erne skal turde forsøge

Nærmarkederne er af central betydning for de mindre virksomheders første eksportsucces. De fungerer som kuvøser og som springbræt ud til den vide verden.

Tyskland er Europas største økonomi, men også et relativt svært nærmarked at komme ind på. Men kommer man først i gang, får man gode og langvarige kunderelationer og stabil vækst.

Danske virksomheder eksporterer fire til fem gange mere til tyskere i nord end i syd. Det er, til trods for at købekraften er langt større sydpå.

Det skyldes både, at den geografiske og kulturelle afstand er større, og at man som lille, ny eksportør stiller sig tilfreds med at få succes i de delstater, der ligger tættest på, og som vi har mest tilfælles med.

Temadebat

Hvordan får vi sparket mere liv i eksporten til Tyskland?
Tyskland var Danmarks største eksportmarked frem til 2020, hvor USA overtog førstepladsen.

Dansk erhvervsliv forsøgte i efteråret 2021 sig med et storstilet eksportfremstød i Tyskland, hvor 51 virksomheder deltog. Senest har regeringsskiftet i Tyskland givet håb, eftersom at socialdemokraterne er kommet til magten og har udpeget Robert Habeck, der kommer fra Flensborg, som tysk klima- og erhvervsminister.

Ifølge Dansk Metal er der et enormt, uforløst ekspotentiale i Tyskland. For hvis Danmark bliver lige så dygtig til at eksportere til Sydtyskland som til Nordtyskland, kan landet ifølge organisationen hente 19.000 arbejdspladser og 32 milliarder kroner.

Altinget Erhverv giver ordet til borgmestre, folketingsmedlemmer og interesseorganisationer, som i en temadebat vil komme ind på, hvordan de vil få sparket mere liv i eksporten til Tyskland.

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men hvorfor er der ikke flere SMV'er, der bruger det nordtyske marked som indgang til at komme længere sydpå? Formentlig fordi konkurrencen er hårdere i Europas økonomiske kraftcentrum, men nok mere, fordi for få små virksomheder tør gøre forsøget.

Så vil de ellers opdage, at det ikke er så meget sværere, og at vækstmulighederne er markant større. For at Danmark for alvor skal øge sin eksport til Tyskland, må SMV'erne derfor tilskyndes til at gøre forsøget.

En ekstra gulerod

Alle analyser af den danske eksportfremme viser, at man med en meget beskeden indsats kan få danske SMV'er i gang med eksport, og at den er blivende. Men især små virksomheder med under 50 ansatte skal have en ekstra gulerod for at gøre forsøget.

Det skyldes, at det er langt dyrere for virksomheder med en lille omsætning at investere i en krones mereksport, end hvis man har en stor omsætning at bygge på.

Det koster lige så meget per kvadratmeter at tage på en messe eller at hyre en eksportrådgiver i en time, når du er lille, og begge dele er dyre og risikable satsninger, hvis man kun omsætter for få millioner om året. Derfor skal startomkostningerne ned.

Det var derfor et kæmpe fremskridt, da regeringen og Folketinget besluttede at gøre noget ekstraordinært for at styrke den danske eksport, da coronaen kom. Man fordoblede midlerne til eksportfremme og øgede tilskudsprocenterne, så det blev halvt så dyrt at komme på messe i udlandet.

Endelig valgte man at differentiere tilskud til eksportrådgivning, så SMV'erne kom til at betale en fjerdedel af prisen, mens store betalte halvdelen.

Dermed fik SMV'erne en risikodækning, som stillede dem nogenlunde lige med store virksomheder, der kan sprede indgangsomkostningerne ud på en meget større meromsætning.

Hvis vi virkelig vil øge eksporten, skal vi gøre differentiering til reglen og ikke undtagelsen

Jens Kvorning
Internationaliseringschef, SMVdanmark

Differentiering skal være reglen - ikke undtagelsen

Reaktionen kom prompte. Antallet af SMV'er, der har gjort brug af eksportrådgivning og deltaget på messer, er vokset markant i 2021, trods de mange vanskeligheder, der er fulgt med corona.

I SMVdanmark er vi sikre på, at de kommende effektanalyser af det danske eksportfremmearbejde vil vise stærk fremgang for SMV's deltagelse og resultater.

Derfor er det også uforståeligt, at regeringen og Folketinget ikke har valgt at udnytte de sidste halvandet års gode erfaringer til at fastholde og udbygge den særlige eksportsatsning på SMV'er.

Man burde gå videre ad samme vej ved for eksempel at differentiere endnu mere, så flere danske SMV'er tilskyndes til at eksportere til særligt interessante markeder som det sydtyske.

Hvis vi virkelig vil øge eksporten, skal vi gøre differentiering til reglen og ikke undtagelsen. Små virksomheder med op til 49 ansatte skal for eksempel have 75 procent tilskud ligesom under corona, mellemstore med 50 til 99 ansatte skal have 50 procent og større mellemstore fra 100 til 250 ansatte skal have 25 procent.

Store virksomheder med over 250 ansatte har ikke behov for traditionel eksportstøtte, men kan sagtens klare sig selv. De får til gengæld massiv støtte til særlig bistand ved, at der gennemføres officielle fremstød med kongehus og ministre, myndighedssamarbejde med videre.

Hvis store skal have eksporttilskud, må politikerne sørge for, at det ikke tages fra de alt for små bevillinger, som gør, at mange SMV'er får afslag på tilskud til eksportfremstød.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Kvorning

Afdelingschef, International Afdeling, SMVdanmark
cand.merc. i udenrigshandel og teknologioverførsler (Handelshøjskolen i København 1983)

0:000:00