3F: Fremtidens grønne transport kræver opgør med nutidens sorte får

DEBAT: Uden aftaler om mindre social dumping i vejpakkens del 1, opnår vi ikke fælles regler for mindre forurening i vejpakkens del 3. I stedet truer oprør fra vælgerne EU’s indre marked, og det burde DI, Dansk Erhverv og ITD tænke over, skriver Jan Villadsen fra 3F Transport.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

En fremtid med grønnere transport og mindre forurening fra lastbiler på Europas veje?

Der burde være rig mulighed for enighed om nye fælles EU-regler for fremtidens lastbiltransport med markant mindre CO2 og færre partikler. Løst via fælles regler, normer og standarder. Og målrettet satsning på ny teknologi.

Det er også intentionen bag de udspil, EU-Kommissionen er kommet med i vejpakkens tredje og sidste del.

Og ja: Fælles regler kan sikre, at alle lever op til kravene, så vi bremser konkurrence på billig transport, hvor der hentes kortsigtede gevinster ved at spare på udstyr, der begrænser forurening.

Forslag er fastlåst i dødvande
Men der er et andet problem, der skal løses først. Nemlig grænser for spekulation i billig arbejdskraft over grænser.

For også her er der brug for holdbare fælles løsninger, så vi bremser konkurrence på transport, hvor der hentes kortsigtede gevinster, fordi der kan spares på at udnytte lønforskelle i EU’s lande.

Desværre er forslagene til nye regler om cabotage, køre-hviletid og fælles rammer for, hvornår en chauffør er udstationeret, fastlåst i dødvande og politisk skyttegravskrig i Europa-Parlamentet og EU’s Ministerråd.

Det er de, til trods for at forslagene om mere fair transport og mindre social dumping og unfair konkurrence blev fremsat allerede i maj 2017 i den første del af vejpakken. Et helt år før vejpakkens del 3 med udspil om grøn transport.

Hvad er logikken?
Det er selvfølgelig interessant at læse her i Altinget: transport, hvordan DI Transport slår til lyd for, at der mangler fælles regler, der kan øge lastbilernes energieffektivitet.

Her vil DI gerne have sat skub i fremtidsdrømmene for EU’s indre marked. Og DI’s tanker om miljø, klima og teknologi lyder flotte.   

Men når Dansk Erhverv, ITD og DI Transport igen og igen slår til lyd for vigtigheden af EU’s indre marked uden at gå ind for regler for de chauffører, der kører over grænser. Så forstår jeg ikke længere logikken.

For hvordan forestiller Dansk Erhverv, ITD og DI Transport sig, at befolkning og vælgere vil blive ved med at bakke op om EU’s indre marked, hvis problemerne med social dumping og branchens sorte og grå får, der udnytter lønforskelle mellem chauffører fra forskellige lande, ikke bliver løst?

Den første og største store advarsel kom sidste år, da briterne stemte ja til Brexit og nej til EU. Og ikke mindst nej til social dumping og arbejdskraftens fri bevægelighed.

Manglende løsninger
Tror DI Transport, ITD og Dansk Erhverv, at EU’s indre marked blot kan køre videre – uden bedre, tryggere og mere fair rammer, der kan sikre sund konkurrence uden social dumping?

Tror DI Transport, ITD og Dansk Erhverv, at det vil gavne opbakningen til EU’s indre marked, hvis der bliver vedtaget en vejpakke uden regler om udstationering med krav til aflønning af chauffører, der kører varer over grænser?  

Tror DI Transport, ITD og Dansk Erhverv, at vælgerne kan se logikken, hvis danske eller tyske transportfirmaer fortsat kan oprette selskaber i Bulgarien og lade lastbiler og chauffører fra dette selskab køre permanent mellem Danmark, Sverige og Norge til bulgarske priser og lønninger?

Hvordan tror DI Transport, ITD og Dansk Erhverv, at manglende løsninger for de to millioner chauffører, der kører varer over grænserne i Europa, vil bidrage til den valgkamp, EU’s 27 medlemslande skal ud i?

Vælgerne vil have et fair marked
Jeg håber ikke, det hele ender i manglende resultater.

For jeg går ind for samarbejde i EU, og jeg går ind for det indre marked og fri bevægelighed. Men det skal være fair bevægelighed og et fair marked. Og der skal være faste rammer.

Derfor skal der løsninger til, hvis man vil et indre marked. Det sidste, der er brug for, er flere griske krav fra organisationer, der kappes om at råbe højest på fri leg og færrest mulige regler.

For tag ikke fejl. Det kan vælgerne sagtens høre. Og så er det, vi kan komme til at se endnu flere, der stemmer med fødderne.

Endnu flere, der enten stemmer på politikere, der går efter et nyt Brexit i deres eget land. Eller politikere, der går efter det, som ITD, DI Transport og Dansk Erhverv kalder ”nationale særregler”. Altså flere og flere forskellige regler, der i hvert enkelt land kan sikre virksomheder og ansatte værn mod social dumping og unfair konkurrence.

Jeg tror ikke, diskussioner om klimavenlig transport i fremtiden og andre positive dele af vejpakkens tredje del kommer til at fylde ret meget i vælgernes bevidsthed. Med mindre vi får løst problemerne og vedtaget nye regler, der gør op med nutidens sorte får i transportbranchen.

Gør vi det, så kan Dansk Erhverv, DI Transport og ITD til gengæld håbe på fornyet opbakning til det indre marked, deres medlemsvirksomheder lever af. Og vi får plads til en fremadrettet diskussion om klimaløsninger over grænser.

Forrige artikel Helveg til Juncker: Hold EU’s stats- og regeringschefer i ørerne Helveg til Juncker: Hold EU’s stats- og regeringschefer i ørerne Næste artikel Søren Hove: Prisen på Brexit  – hvad er egentlig op og ned? Søren Hove: Prisen på Brexit – hvad er egentlig op og ned?
Nu bliver det lettere for EU-borgere at få danske dagpenge

Nu bliver det lettere for EU-borgere at få danske dagpenge

AFTALE: Borgere fra andre EU-lande vil fremover kunne få ret til danske dagpenge efter én måneds arbejde i Danmark. Det er konsekvensen af en ny aftale i EU. Dermed taber Danmark kampen for at fastholde en længere optjeningsperiode.