Ny mærkningsordning: Kampen om klimaet rammer køledisken

DEBAT: Regeringen vil indføre klimamærkning på fødevarer. Hvordan skal en sådan mærkning se ud? Det spørger Altinget: fødevarer et hold af debattører om. 

Økologimærket, Nøglehulsmærket, Fairtrademærket, Veganermærket, Dyrevelfærdsmærket, Fuldkornsmærket.

Mærker, der skal hjælpe danskerne med at træffe sunde, grønne og dyrevenlige valg i supermarkedet, er der nok af. 

Som det nyeste skud på stammen vil regeringen som et led i sit klimaudspil introducere en adfærdskampagne i form af klimamærkning på fødevarer, der skal gøre danskerne bevidst om fødevarers CO2-belastning. 

Mærkningsordningen skal gøre det lettere for danskerne at gennemskue, hvor skadeligt det hakkede oksekød egentlig er for klimaet og gøre dem opmærksomme på mere klimavenlige alternativer. 

Klima(u)venligt fødevareforbrug
Man anslår, at omtrent en fjerdedel af danskernes CO2-belastning stammer fra vores fødevareforbrug. Håbet er, at den nye mærkningsordning kan bidrage til at sænke Danmarks samlede klimabelastning.

Omvendt kan man frygte, at mærkningsordningen ikke i tilstrækkelig grad tager højde for fødevarernes næringsmæssige værdi. Og at ordningen i sidste ende vil føre til mere forvirring end gavn. 

Klimamærkningsordningen skal udformes med hjælp fra forbruger- og adfærdseksperter samt i dialog med erhvervslivet. Derfor har vi spurgt erhvervsfolk, fødevaresektoren, forbrugere og eksperter: hvordan bør en klimamærkning se ud? 

Mød panelet her: 

Thomas RolandThomas Roland
CSR-chef i Coop. Thomas Roland er uddannet antropolog fra Københavns Universitet. 

 

Leif NielsenLeif Nielsen
Branchedirektør i DI Fødevarer.

 

 

Britta RiisBritta Riis
Direktør for Dyrenes Beskyttelse. Britta Riis er uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet. 

 

Jeppe Rønnebæk KongsbakJeppe Rønnebæk Kongsbak
Konsulent i Dansk Erhverv. Jeppe Rønnebæk Kongsbak er uddannet cand.scient.adm. fra Roskilde Universitet.

 

Susanne Gjedsted BügelSusanne Bügel
Professor i ernæring og formand for Selskabet for Ernæringsforskning.

 

Torben ChrintzTorben Chrintz
Videnskabelig rådgiver i Concito. 

 

 

Morten HøyerMorten Høyer
Direktør for politik & kommunikation i Landbrug & Fødevarer. Morten Høyer er uddannet i offentlig administration fra Roskilde Universitet. 

 

Birgitte EscherichBirgitte Escherich
Fødevareaktivist, serieiværksætter og direktør for Kostkompagniet. Birgitte Escherich er uddannet cand.scient.pol. fra Københavns Universitet.

Forbrugerrådet Tænk

Forrige artikel Greenpeace: Dansk overfiskeri bør være en død sild Greenpeace: Dansk overfiskeri bør være en død sild Næste artikel Coop: Mærkningsordning kan ikke stå alene i kampen for klimavenlig kost Coop: Mærkningsordning kan ikke stå alene i kampen for klimavenlig kost
Centralt element i tørkepakken er endnu ikke sat i gang

Centralt element i tørkepakken er endnu ikke sat i gang

TØRKEPAKKE: Ekspertgruppen, der blev vedtaget med tørkepakken og skal arbejde med landbrugets usikre økonomiske situation, er endnu ikke nedsat. Gruppen skal ifølge aftalen aflevere sine anbefalinger denne sommer. "Grotesk," mener L&F.